• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych

ew

02.07.2019 13:51 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych
Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych - GospodarkaMorska.pl

Regulacje dotyczące udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego zawiera przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W projekcie ustawy przede wszystkim uregulowano zasady udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego.

Nowe przepisy mają dostosować polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Jak podkreślają autorzy nowych przepisów, nowe rozwiązania powinny zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

Proponowane regulacje mają umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Wśród form wsparcia armatorów znalazły się: kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, umorzenia części kredytów preferencyjnych i refinansowanie zakupu składników wyposażenia statków.

Wsparcie finansowe pochodzące z Funduszu Żeglugi Śródlądowej poza armatorami z Polski będą mogli uzyskać także armatorzy z pozostałych unijnych krajów.

Ponadto określono sposób funkcjonowania Funduszu Żeglugi Śródlądowej, Funduszu Rezerwowego oraz Rady Żeglugi Śródlądowej. Przewidziano rezygnację z uiszczania składek przez armatorów śródlądowych na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz założono zwiększenie kręgu beneficjentów, mogących ubiegać się o kredyty ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej o armatorów statków pasażerskich i technicznych.

Jak podali autorzy nowych przepisów, zniesienie opłacania składek na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej było jednym z postulatów armatorów śródlądowych; chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności przez armatorów, którzy natykają się na problemy związane z brakiem żeglowności rzek. Jedną z ważnych grup beneficjentów nowych przepisów są również armatorzy statków pasażerskich.

"Ze względu na konieczność wspierania armatorów statków towarowych, pozostających w gorszej sytuacji rynkowej – kwota kredytów przeznaczonych dla armatorów statków pasażerskich nie będzie mogła przekroczyć 30 proc. kwoty środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne w planie finansowym Funduszu Żeglugi Śródlądowej" - podali autorzy przepisów.

Ponadto, w projekcie - zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej - zaproponowano usunięcie mechanizmu wypłaty środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej za trwałe wyłączenie statków z eksploatacji oraz uchylenie przepisów dotyczących pomocy dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Nowe przepisy mają wejść w życie po miesiącu od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw z wyjątkiem jednego artykułu, który ma obowiązywać z dniem następującym po dacie ogłoszenia. Jednocześnie przestanie obowiązywać ustawa z 28 października 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.
Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.