• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych

ew

02.07.2019 13:51 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych

Partnerzy portalu

Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych - GospodarkaMorska.pl

Regulacje dotyczące udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego zawiera przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W projekcie ustawy przede wszystkim uregulowano zasady udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego.

Nowe przepisy mają dostosować polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Jak podkreślają autorzy nowych przepisów, nowe rozwiązania powinny zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

Proponowane regulacje mają umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Wśród form wsparcia armatorów znalazły się: kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, umorzenia części kredytów preferencyjnych i refinansowanie zakupu składników wyposażenia statków.

Wsparcie finansowe pochodzące z Funduszu Żeglugi Śródlądowej poza armatorami z Polski będą mogli uzyskać także armatorzy z pozostałych unijnych krajów.

Ponadto określono sposób funkcjonowania Funduszu Żeglugi Śródlądowej, Funduszu Rezerwowego oraz Rady Żeglugi Śródlądowej. Przewidziano rezygnację z uiszczania składek przez armatorów śródlądowych na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz założono zwiększenie kręgu beneficjentów, mogących ubiegać się o kredyty ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej o armatorów statków pasażerskich i technicznych.

Jak podali autorzy nowych przepisów, zniesienie opłacania składek na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej było jednym z postulatów armatorów śródlądowych; chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności przez armatorów, którzy natykają się na problemy związane z brakiem żeglowności rzek. Jedną z ważnych grup beneficjentów nowych przepisów są również armatorzy statków pasażerskich.

"Ze względu na konieczność wspierania armatorów statków towarowych, pozostających w gorszej sytuacji rynkowej – kwota kredytów przeznaczonych dla armatorów statków pasażerskich nie będzie mogła przekroczyć 30 proc. kwoty środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne w planie finansowym Funduszu Żeglugi Śródlądowej" - podali autorzy przepisów.

Ponadto, w projekcie - zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej - zaproponowano usunięcie mechanizmu wypłaty środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej za trwałe wyłączenie statków z eksploatacji oraz uchylenie przepisów dotyczących pomocy dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Nowe przepisy mają wejść w życie po miesiącu od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw z wyjątkiem jednego artykułu, który ma obowiązywać z dniem następującym po dacie ogłoszenia. Jednocześnie przestanie obowiązywać ustawa z 28 października 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.