• <
PZT_980x120_gif_2020

Koronawirus a promy zawijające do polskich portów

Strona główna Porty, logistyka Koronawirus a promy zawijające do polskich portów
Koronawirus a promy zawijające do polskich portów - GospodarkaMorska.pl

ew/PAP/PromySkat/Urząd Morski w Gdyni

13.03.2020 Źródło: własne

Koronawirus wywiera olbrzymi wpływ na wszystkie dziedziny życia, także na żeglugę promową. W celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się chorobotwórczego drobnoustroju, na polskich granicach wprowadzone zostały kontrole sanitarne. Takiemu nadzorowi poddawane są również osoby, które przybywają do naszego kraju promami. O to, jak wyglądają procedury w portach zapytaliśmy Magdalenę Kierzkowską z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Od 9 marca, w Polsce zostały wprowadzone kontrole sanitarne na granicach lądowych. Dzień później objęły one również porty. Pierwsza kontrola odbyła się w gdyńskim porcie w ostatni wtorek rano. Temperaturę pasażerom, którzy przypłynęli z Karlskrony zmierzyli funkcjonariusze straży pożarnej.

Jak tłumaczy Magdalena Kierzkowska: "Kapitanowie promów operujących do/z Portu w Gdańsku i Gdyni są zobowiązani do uzyskania od każdego pasażera promu wypełnionej „Karty Informacyjnej Pasażera”. Przy zdawaniu „Karty” przez pasażera funkcjonariuszowi Straży Granicznej, powinien być dokonany, przy pomocy termometru zbliżeniowego, przez oficera przeszkolonego w zakresie pomocy medycznej, pomiar temperatury ciała pasażera. W przypadku pomiaru temperatury powyżej 38 stopni C, fakt ten powinien być odnotowywany na przekazanej „Karcie Informacyjnej Pasażera” w górnej jej części wskazując wynik pomiaru. Przed wejściem statku do Portu należy przekazać informację o liczbie stwierdzonych przypadków pasażerów z temperaturą powyżej 38 stopni C do Straży Granicznej, służb Terminalu Promowego oraz oficera dyżurnego Kapitanatu Portu Gdańska lub Gdyni. Zaraz po przybyciu statku do nabrzeża, przed rozpoczęciem wyładunku i wypuszczeniu pasażerów, wypełnione „Karty Informacyjne Pasażera” muszą być przekazane Straży Granicznej – liczba kart musi odpowiadać liczbie pasażerów na pokładzie. W przypadku braku termometrów zbliżeniowych na wyposażeniu statków, fakt ten należy zgłosić za pośrednictwem Urzędu Morskiego (oficer dyżurny Kapitanatu Portu) do Wojewody w celu zapewnienia odpowiednich urządzeń. Jeśli dane te są niepokojące, powiadamiane są służby sanitarne i według ich zaleceń podejmowane są dalsze działania."

Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska dodaje: "Działania te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pasażerów, a przede wszystkim szybkiej identyfikacji osób mających styczność z COVID-19 i możliwości kontaktu z nimi przez służby epidemiologiczne. Pasażerowie i kierowcy ciężarówek podchodzą do kontroli pozytywnie i odpowiedzialnie, a kontrole sanitarne prowadzone na granicy odbywają się sprawnie i nie zakłócają przebiegu operacji portowych. Stena Line pozostaje w kontakcie ze służbami państwowymi i instytucjami odpowiedzialnymi za zabezpieczenie sanitarne oraz na bieżąco monitoruje przekazywane do publicznej wiadomości informacje i zalecenia dotyczące koronawirusa.".

Kontroli takiej, zgodnie z odgórnymi wytycznymi, podlegają wszystkie rejsy wykonywane do Polski. Wśród przewoźników promowych, oferujących przewozy z/do Polski, znajdują się: Polferries/ PŻB (Gdańsk-Nynäshamn, Świnoujście-Ystad), TT-Line (Świnoujście-Trelleborg), Stena Line (Gdynia-Karlskrona) i Unity Line/ PŻM, ESL (Świnoujście-Ystad). Podobne obostrzenia obowiązują także na lotniskach oraz w autokarach czy w pociągach w ruchu międzynarodowym.

Jak czytamy na stronie polskiego przewoźnika Polferries: "Bardzo ważne jest, aby wypełnić Kartę Pasażera dokładnie, czytelnie i w całości. Dane będą zabezpieczone zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i użyte jedynie do ochrony zdrowia publicznego przez uprawnione służby państwowe. W przypadku dziecka, kartę wypełnia dorosły opiekun".

Branża przewozów promowych z uwagą śledzi sytuację. Na statkach pojawiają się dodatkowe restrykcje związane z przestrzeganiem zasad higieny. Wdrażane są też reguły, które pomagają w zwiększeniu zasad bezpieczeństwa. Niektóre linie chcą np., by podczas podróży promem pasażerowie pozostawali w swoich pojazdach.

Armatorzy nie wykluczają, że obecna sytuacja będzie miała wpływ na wskaźniki ekonomiczne. Paul Grant ze Stena Line, przy okazji inauguracji nowego promu Stena Edda, przyznał jednak, że na razie trudno ocenić, jaki wpływ na rozwój poszczególnych tras będzie miał w najbliższym czasie koronawirus. Wyraził jednak nadzieję, że firma nie będzie musiała ograniczać działalności na żadnej z tras.

„Zachowujemy wszelkie środki ostrożności i przestrzegamy wskazówek pochodzących od władz. Wszyscy członkowie naszych załóg przestrzegają zasad higieny i używają środków dezynfekujących" - powiedział Paul Grant ze Stena Line.

Wszelkie środki zapobiegawcze powinny być traktowane z pełną powagą. Dynamika wzrostu nowych zakażeń koronawirusem jest bowiem bardzo duża. W okresie zaledwie dwóch tygodni, liczba zakażeń poza Chinami zwiększyła się trzynastokrotnie – ostrzega dyrektor WHO dr Tedros Adhanom Ghebreyesus. Najlepszym tego przykładem są Włochy, gdzie pierwszy przypadek zakażenia wykryto 31 stycznia 2020 r., a kolejne dwa – do 2 lutego. W następnych tygodniach liczba zakażeń szybko zaczęła rosnąć.

We Włoszech dotąd zarejestrowano ponad 15,1 tys. zakażeń i ponad 1 tys. zgonów. Poważna sytuacja jest również w Iranie, gdzie odnotowano w sumie ponad 11 tys. zakażeń. Pozostałe kraje o największej liczbie infekcji to Korea Południowa (około 8 tys.), Hiszpania (3,1 tys.), Francja (ponad 2,8 tys.), Niemcy (ponad 2,7 tys.) oraz USA (ponad 1,7 tys.). Do większości z nich doszło w ostatnich tygodniach.

Nie ma pewności jak epidemia będzie dalej się rozprzestrzeniać. W tej sprawie opinie ekspertów są rozbieżne. Kanclerz Niemiec Angela Merkel przytoczyła w tym tygodniu jeden z bardziej pesymistycznych scenariuszy, że może zakazić się nawet 70 proc., Niemców, czyli 58 mln osób. Z tymi prognozami nie zgadza się część wirusologów niemieckich cytowanych przez „BBC News”. Uważają oni, że w Niemczech liczba zakażeń nie powinna przekroczyć 40 tys.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.