PMK
Francuska firma spedycyjna i logistyczna CMA CGM zakończyła pierwszą transakcję dotyczącą sprzedaży ośmiu terminali portowych na rzecz Terminal Link, spółki joint venture między CMA CGM a operatorem portów China Merchants Port Holdings (CMP).
Jak poinformowano, ta pierwsza transakcja opiewa na kwotę 815 milionów USD. Jest to część szerszej umowy między CMA CGM i CMO, obejmującej łącznie dziesięć terminali.
Sprzedaż następuje zaledwie kilka dni po tym, jak duet otrzymał zgodę UE na przeniesienie udziałów dziesięciu terminali portowych do wspólnego przedsięwzięcia Terminal Link, które w 51% należy do CMA CGM, a 49% do CMP.
Pierwsza sprzedaż obejmuje terminal w Odessie na Ukrainie, terminal CMA CGM PSA Lion Terminal (CPLT) w Singapurze, terminal Kingston Freeport na Jamajce, Rotterdam World Gateway w Holandii, Qingdao Qianwan United Advance Terminal kontenerowy w Chinach, Vietnam International Container Terminal w Wietnamie, Laem Chabang International Terminal w Tajlandii i Umm Qasr Terminal w Iraku.
Według CMA CGM sprzedaż pozostałych dwóch terminali, o łącznej wartości ponad 150 mln USD, ma zostać sfinalizowana do końca pierwszej połowy 2020 roku, po otrzymaniu zgody odpowiednich organów regulacyjnych.
Dzięki tej transakcji CMA CGM realizuje plan płynności finansowej o wartości 2,1 mld USD, ogłoszony w listopadzie 2019 roku. Plan zakłada między innymi zmniejszenie skonsolidowanego zadłużenia CMA CGM o ponad 1,3 mld USD do końca pierwszej połowy 2020 roku i pozwala na przedłużenie niektórych instrumentów finansowych zapadających w ciągu roku.
Co więcej, francuska grupa wzmacnia swój bilans w obliczu wysokiej niepewności wywołanej globalnym kryzysem zdrowotnym COVID-19. Chociaż pandemia miała ograniczony wpływ w pierwszym kwartale 2020 roku, grupa spodziewa się spadku wolumenów, szczególnie w Europie i Stanach Zjednoczonych.
- Ta transakcja jest ważnym krokiem w naszej strategii i pozwoli nam wzmocnić nasz bilans finansowy - powiedział Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny grupy CMA CGM. - W obliczu wysokiej niepewności wywołanej kryzysem zdrowotnym COVID-19 zamknięcie tej transakcji świadczy o elastyczności naszej grupy – dodał.
CMA CGM posiada flotę 502 statków, które obsługują ponad 420 portów na całym świecie. Kontenerowce firmy przewiozły prawie 22 miliony TEU w 2019 roku.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych