• <
PZT_1100x200_gif_2020

Adamczyk w Krynicy: Mamy już wytyczony ruszt komunikacyjny Trójmorza, teraz realizacja

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Adamczyk w Krynicy: Mamy już wytyczony ruszt komunikacyjny Trójmorza, teraz realizacja
Adamczyk w Krynicy: Mamy już wytyczony ruszt komunikacyjny Trójmorza, teraz realizacja - GospodarkaMorska.pl

pc

04.09.2019 Źródło: PAP

Praktycznie mamy już wytyczone szlaki, które utworzą ruszt komunikacyjny Trójmorza, przed nami realizacja - mówił w środę w Krynicy-Zdroju minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wezwał, by zaplanowane połączenia drogowe i kolejowe uzupełnić połączeniami energetycznymi.

Minister Adamczyk uczestniczył w poświęconym korytarzom transportowym Trójmorza panelu krynickiego Forum Ekonomicznego. Odpowiadając na pytanie o zaawansowanie procesu ich wyznaczania zaznaczył, że dzięki współpracy rządów - których przedstawiciele m.in. z Węgier, Słowacji, Polski, Litwy i Łotwy uczestniczyli w panelu – większość korytarzy komunikacyjnych zostało już praktycznie określonych.

„Kiedy pracujemy nad Bursztynowym Szlakiem Kolejowym z Polski w kierunku Węgier - mówimy o konkretnym szlaku komunikacyjnym. Ale też, kiedy wskazujemy na kolej dużych prędkości Budapeszt – Warszawa, przez Bratysławę, Brno, Ostrawę - również mówimy o korytarzu komunikacyjnym” - mówił Adamczyk.

„I wreszcie niezmiernie ważny, oczekiwany szlak Via Carpatia, który doskonale wpisuje się w architekturę Trójmorza. (…) Ze swoimi odnogami obejmuje praktycznie on cały obszar (Trójmorza – PAP). Trwa intensywny wysiłek wobec Komisji Europejskiej – niebawem rewizja sieci TEN-T – i w jego sprawie złożyliśmy wspólnie wniosek do KE o wpisanie do sieci TEN-T” - wskazał szef MI.

„Kolejne szlaki komunikacyjne wyznaczą kierunki z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie można też nie mówić o szlaku Bałtyk-Adriatyk, który również w części jest i będzie dla tej komunikacji wykorzystany” - wymieniał.

Pytany, jak sprawić, aby wszystkie te projekty – wieloletnie, międzynarodowe - były realizowane, minister infrastruktury odwołał się do doświadczeń realizacji szlaku Rail Baltica. Ocenił, że państwo polskie doskonale sobie z tym procesem, poprzez spółkę PKP PLK, radzi. Także inne państwa znalazły stosowne formuły. „Uważamy, że każde z naszych państw jest w stanie indywidualnie wypełnić ten projekt” - zaznaczył.

„Dzisiaj minister (spraw zagranicznych i handlu Węgier – PAP) Péter Szijjártó mówi, że realizacja Via Carpatii na terenie Węgier praktycznie przechodzi do historii, bo już niebawem pojedziemy nią tam w rzeczywistości. Wiem, że przygotowania realizuje również pan minister (transportu, robót publicznych i rozwoju regionalnego Słowacji - PAP) Árpád Érsek; przygotowywany jest również ten szlak w Rumunii” - relacjonował Adamczyk

Wskazał, że Polska i Słowacja podpisały porozumienia związane ze stykiem dróg, które w obu krajach utworzą Via Carpatię. „Określamy parametry, zasady, nie mamy problemu, aby realizować to przedsięwzięcie. Tam, gdzie będzie potrzebna pomoc, chociażby ze strony technicznej, na pewno jej sobie udzielimy” - zapewnił.

Poinformował też, że „pracują zespoły robocze ds. kolei dużych prędkości Warszawa – Budapeszt”. „I tutaj okazuje się, że też możemy współpracować na tym poziomie technicznym, zarządczym – możemy wytwarzać założenia do projektu” - podkreślił.

Także minister Érsek zwrócił uwagę, że wszystkie kraje Trójmorza chcą przystąpić do planowanych projektów komunikacyjnych i korzystać z nich – wobec spodziewanych efektów gospodarczych, transportowych, finansowych. Zapewnił, że rząd Słowacji, wykorzystuje wszelkie możliwości związane z budową dróg szybkiego ruchu; ocenił m.in. że jego kraj jest już być może w połowie realizacji projektu Via Carpatii.

Odpowiadając na pytanie, jak Via Carpatia mieści się w słowackiej perspektywie inwestycyjnej, Érsek przypomniał m.in., że powstał już jeden z fragmentów drogi szybkiego ruchu kierunku Polski, a w ub. tygodniu słowacki rząd zdecydował, że ta budowa będzie kontynuowana.

Minister transportu Łotwy Talis Linkaits przypomniał, że w kontekście Rail Baltici w tym kraju i sąsiednich Litwie i Estonii powołano wspólny organ wdrożeniowy – przedsiębiorstwo joint venture – i obecnie trwa faza projektowa.

Minister komunikacji Litwy Jarosław Narkiewicz akcentował, że tylko praca i współpraca może rozstrzygać wszelkie, nawet konkurencyjne kwestie. Jak ocenił, lepiej konkurując rozwijać się w Europie Wschodniej, niż być niekonkurencyjnym wobec wschodniego sąsiada.

Minister Szijjártó wśród niekorzystnych uwarunkowań państw Trójmorza wskazał na brak kompletności infrastruktury w osi północ-południe, także infrastruktury przesyłu gazu i energii; ponadto nie ma w nich dotąd kolei dużych prędkości. Jego zdaniem region powinien skoncentrować się na tych kwestiach; to dlatego m.in. czterech premierów Grupy Wyszehradzkiej zdecydowało o budowie nowej szybkiej kolei.

Węgierski minister zaznaczył, że rząd tego kraju przeznaczył 5 mln euro na studium wykonalności przedsięwzięcia w tym kraju, które będzie gotowe na początku 2021 r. Jego zdaniem należy zakończyć etap koncepcyjny jeszcze w tym roku – wobec trwających negocjacji następnych europejskich ram finansowych, a cały projekt włączyć do sieci TEN-T.

Odnosząc się do słów swojego węgierskiego odpowiednika Adamczyk zaakcentował, że prace nad korytarzami północ-południe trwają „nie od wczoraj”. „To idee, które są priorytetami naszych rządów. Oczywiście dobre, bezpieczne połączenia wschód-zachód, ale to połączenia północ-południe stworzą wreszcie dobry ruszt komunikacyjny w Europie Środowej i Wschodniej; one pozwolą połączyć Trójmorze, dwanaście państw dzisiaj wpisujących się w ten projekt” - wskazał.

Jak dodał, rozmowy z wszystkimi krajami Trójmorza potwierdzają ich wolę realizacji tych arterii. Wynika z nich także, że po wpisaniu ich do sieci bazowej TEN-T muszą już być gotowe źródła ich finansowania. „To niezmiernie ważne, bez środków finansowych nie zrealizujemy tych projektów” - przypomniał szef polskiego MI.

„Trzeba pamiętać też, że korytarze komunikacyjne – to nie tylko kolej, nie tylko korytarze drogowe, lotnicze, ale też energetyczne, na co zwrócił uwagę nasz kolega, minister spraw zagranicznych i handlu Węgier. To niezmiernie ważne, aby energetyka też wpisywała się w politykę Trójmorza, aby wpisywały się w nią też nowoczesne technologie zarządzania tymi szlakami, pozwalające wykorzystać w pełni ich potencjał” - dodał Adamczyk.

Elprofessional
Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27740,00 $ tona -1,32% 8 kwi
 Cynk 2827,00 $ tona 0,71% 8 kwi
 Aluminium 2267,00 $ tona 1,25% 8 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.