PMK
Armatorzy największych tankowców VLCC muszą przygotować się na spadek zarobków w najbliższym czasie. Po ostatnich tygodniach wysokich stawek frachtu, nastanie czas ich tradycyjnego spadku przez Bożym Narodzeniem i Nowym Rokiem.
Obecne wysokie stawki to efekt między innymi dostarczania mniejszej liczby nowych jednostek. Terminy ich budów zostały bowiem przełożone na przyszły rok, a gros z nich będzie zwodowanych już w styczniu. Wtedy można oczekiwać ponownego spadku stawek frachtu.
Presję na armatorach wywierają także kraje OPEC, które ustaliły limit produkcji ropy na 32,5 mln baryłek ropy dziennie. To przekłada się na wyższą cenę ropy, co powoduje spadek stawek frachtowych dla tankowców, w szczególności tych dużych. Mają one zarabiać w przyszłym roku ok. 31 tys dolarów za dzień. To duże mniej niż wynosiły one w tym roku - 68 tys. dolarów dziennie.
A przypomnijmy, że w grudniu zeszłego roku stawki największych tankowców VLCC osiągnęły rekordowe zarobki 114,148 dolarów za dzień.
- Jeżeli sytuacja dalej będzie się pogarszać to ich zarobki spadną nawet do 20 tys. dolarów dziennie. Wszystko jednak leży w rękach OPEC - mówi Frode Morkedal, analityk z agencji Clarksons.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key