• <
PZT_1100x200_gif_2020

Rewitalizacja miast portowych. Komitet Regionów przyjmuje postulaty radnego Gdyni

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rewitalizacja miast portowych. Komitet Regionów przyjmuje postulaty radnego Gdyni
Rewitalizacja miast portowych. Komitet Regionów przyjmuje postulaty radnego Gdyni - GospodarkaMorska.pl

pc

11.02.2017 Źródło: własne

– Rewitalizacja miast i portów ma kluczowe znaczenie dla pokonania pokryzysowej stagnacji i dla światowej restrukturyzacji przemysłu – mówi gdyński radny i członek Komitetu Regionów UE Stanisław Szwabski. W środę w Brukseli członkowie Europejskiego Komitetu Regionów przyjęli opinię autorstwa przedstawiciela gdyńskiego samorządu ws. rewitalizacji miast oraz terenów portowych. Teraz w formie oficjalnego dokumentu komitetu trafi ona do Komisji Europejskiej.

Podczas obrad Sesji Plenarnej członkowie Komitetu Regionów z niepokojem stwierdzili, że Agenda Miejska, kluczowa dla funkcjonowania i rozwoju miast w UE, w niedostatecznym stopniu uwzględnia zróżnicowanie geograficzne i funkcjonalne miast, w tym specyficzne problemy rozwojowe miast portowych. – Zatem ważne jest,  by w dalszych pracach nad wdrożeniem agendy miejskiej i paktu amsterdamskiego, uwzględnić ten aspekt. Porty oraz firmy związane z gospodarką morską i ich różnorodne funkcje są ważnym atutem, który trzeba wzmocnić w ich wymiarze gospodarczym, kulturowym i środowiskowym z korzyścią dla wszystkich obywateli i społeczności lokalnych – podkreślał Stanisław Szwabski i wezwał UE oraz państwa członkowskie do tego, by we współpracy z samorządami lokalnymi położyły nacisk na finansowanie inwestycji w miastach lub miejscowościach portowych.
 
I właśnie przykład Gdyni, może być wzorem dla innych. – Przed kilku laty zostałem poproszony przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny o zaprezentowanie „gdyńskiego sukcesu” delegacji chorwackiej. Nasi  koledzy bardzo obawiali się o swój przemysł stoczniowy, stąd ich zainteresowanie możliwymi rozwiązaniami. Poszczególne fragmenty Stoczni Gdynia zostały nabyte przez nowych właścicieli, zaś cały obszar objęto Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, tworząc z czasem Bałtycki Port Nowych Technologii. Strefa podjęła się modernizacji i rozbudowy infrastruktury, a przede wszystkim doprowadziła do kooperacji firm, które rozpoczęły działalność na terenie BPNT. Wszystkie te działania zostały przeprowadzone z dużym sukcesem – zauważa Szwabski.
 
Dlatego potrzebne jest wsparcie przez KE, głównie w postaci tworzenia ram prawnych, ale także nowych instrumentów finansowych, przedsięwzięć służących poprawie dostępności zaplecza z istniejących oraz projektowanych portów. Kolejnym krokiem może być poprawa połączeń obszarów oddalonych i wyspiarskich, poprzez modernizację istniejących. Konieczna wydaje się także budowa nowych powiązań transportowych w ramach TEN-T i TEN-R, przy uwzględnieniu potrzeb miast portowych w dziedzinie transportu miejskiego i regionalnego.
 
Europejski Komitet Regionów jest organem doradczym. Zasiadają w nim przedstawiciele samorządów lokalnych i regionalnych wszystkich 28 państw członkowskich Unii Europejskiej.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32397,00 $ tona 0,63% 4 maj
 Cynk 2959,00 $ tona 1,89% 4 maj
 Aluminium 2434,00 $ tona -0,45% 4 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.