• <
nauta_2024

Wybudowany w Polsce kablowiec kończy prace na farmie wiatrowej w imponującym czasie

PMK

12.02.2017 11:12 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wybudowany w Polsce kablowiec kończy prace na farmie wiatrowej w imponującym czasie

Partnerzy portalu

Wybudowany w Polsce kablowiec kończy prace na farmie wiatrowej w imponującym czasie - GospodarkaMorska.pl

Wybudowany w Polsce statek spisał się na medal. Podwodna instalacja na farmie wiatrowej Veja Mate zakończyła się 10 tygodni przed terminem, także dzięki pracy kablowca Siem Aimery, wybudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding.

Prace na farmie rozpoczęły się 1 października ubiegłego roku. W czasie prac na pokład Siem Aimery załadowano ponad 95 km podmorskich kabli energetycznych oraz systemy zabezpieczania tych kabli do przeznaczonego na ten cel lockera (małej ładowni) pod pokładem.

Siem Aimery to unikatowy kablowiec przeznaczony do układania, podnoszenia i konserwacji kabli podmorskich. Jednostka została zeszłym roku przekazana armatorowi (Siem Offshore Contractors) przez polską stocznię Remontowa Shipbuilding.

- To bardzo zaawansowana jednostka, pierwsza w swoim rodzaju wybudowana specjalnie dla tego typu usług. Jej projekt powstał praktycznie od zera. Statek zapewnia szybkie i bezpieczne kładzenie kabli morskich, dzięki dużej automatyzacji systemów zainstalowanych na jednostce – mówił na uroczystości chrztu jednostki Regis Rougier, dyrektor zarządzający w Siem Offshore.

- O dużym zaawansowaniu jednostki świadczy chociażby jej cena, która jest 2,5-krotnie większa niż kontenerowca budowanego kiedyś w Stoczni Gdynia. Liczymy na to, że statek będzie reprezentował przez wiele lat naszą stocznię i polski przemysł okrętowy na Morzu Północnym, stanowiąc awangardę w swojej klasie – powiedział Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding.

Siem Aimery posiada wiele skomplikowanych systemów, z których na szczególna uwagę zasługuje system funkcjonalny - skomplikowane, precyzyjne i drogie wyposażenie służące do układania i obsługi kabli podmorskich. Są to między innymi tzw. karuzele, – czyli specjalne zbiorniki w kształcie bębnów o ażurowej konstrukcji, posadowione na łożyskach, obracające się wokół własnej osi, służące do przewozu kabli energetycznych. Jednostka posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton.

Statek wyposażony został w nowoczesny napęd spalinowo - elektryczny, na który składają się m.in. cztery główne zespoły prądotwórcze napędzające dwa pędniki azymutalne napędu głównego, dwa stery strumieniowe oraz jeden ster azymutalny chowany w kadłubie, zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery.

Kablowiec zaprojektowano i zbudowano przede wszystkim z myślą o spełnieniu wysokich wymogów przy realizacji prac instalacyjnych, napraw oraz konserwacji średnio- i wysokonapięciowych podmorskich kabli energetycznych w branżach morskiej energii odnawialnej (offshore wind - głównie sieci energetyczne morskich farm wiatrowych) oraz offshore (oceanotechniki i górnictwa morskiego - wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego).

Statek posiada nowatorski kształt kadłuba, szczególnie w części dziobowej. Charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Oznacza to, iż statek z takim kształtem dziobu może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym kształtem dziobu przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku z tradycyjnym kształtem dziobu.

Projekt statku wykonało należące do Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Jednostka zbudowana pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi, co potwierdza notacja klasy Clean Design.

Realizacja tego kontraktu była bardzo ważna nie tylko dla Remontowej Shipbuilding, ale również dla całej branży okrętowej w Polsce. Jest to, bowiem jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie statków, jaki dotąd zbudowany został w polskiej stoczni. Jednostka ta w całości powstała w Gdańsku. Począwszy od opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłuba o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd diesel-electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.