Naval Group poinformował, że w morze pierwszy raz wyszedł nowy okręt przeciwminowy dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Przyszły HNLMS jest Visslingen drugą jednostką z belgijsko-holenderskiej serii rMCM (Replacement Mine CounterMeasure), mającej zapewnić zwiększenie zdolności flot obu państw w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej na morzu i neutralizowania obiektów niebezpiecznych pod wodą.
Próby morskie mają miejsce w stoczni Concarneau we Francji i rozpoczęły się 27 marca tego roku. Prezentowany na zdjęciach okręt ma już widocznie gotową nadbudówkę, wciąż jednak trwa doposażenie go w niezbędny sprzęt, a w przyszłości również uzbrojenie. Podczas pierwszego dnia na morzu napęd i osiągi okrętu zostały poddane serii testów. W praktyce sprawdzono, jak działa jego układ napędowy, a także jaka jest zwrotność jednostki w określonych warunkach i prędkości.
Vlissingen (M 840) jest drugim z 12 okrętów przeciwminowych serii określanej ogólnie jako typ City (w Belgii typ Oostende, w Holandii typ Vlissingen). Pierwszym jest Oostende (M940), przeznaczony dla sił morskich Belgii, który aktualnie bierze już udział w próbach morskich i jeszcze w tym roku ma trafić do zamawiającego. Powstają one w ramach belgijsko-holenderskiego programu rMCM, gdzie każde z państw ma otrzymać po sześć jednostek. Na początku lipca odbyło się wodowanie trzeciej jednostki, przyszłego Tournai (M941), który zostanie przekazany także Belgii. Vlissingen został zwodowany w październiku 2023 roku.
Długość okrętów przeciwminowych tej serii wynosi 82,3 metra, a wyporność 2 800 ton (dla porównania niszczyciele min typu Kormoran II mają długości 58,5 metra z pełną wypornością 900 ton). Osiągną prędkość do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device, LRAD).
⚓🇳🇱 The Vlissingen, second of the series of mine countermeasures vessels of the 🇧🇪 🇳🇱 rMCM programme, first intended for the @kon_marine , began her first sea trials campaign from Concarneau (France) on March 27th 2025.@BelgiumNavRob @exail_ #Kership @PIRIOU_Group pic.twitter.com/adgeQ8WCvH
— Naval Group (@navalgroup) March 28, 2025
Te specjalistyczne okręty przeciwminowe w zamierzeniu staną się pierwszymi, które
będą w stanie zaokrętować i wypuścić wyjątkowo duże bezzałogowce nawodne, o
długości do 12 metrów i wadze 18 ton, a biorąc pod uwagę posiadane także pojazdy nawodne i podwodne mają w ten sposób być gotowe do działania w środowisku operacji wielodomenowych. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny morskie lub inne niebezpieczne obiekty.
Jednocześnie niszczyciele min mają wykorzystywać w pełni zautomatyzowany system do
wykrywania, klasyfikowania i neutralizowania niebezpiecznych obiektów
pod wodą, a także posiadać bardzo niską
sygnaturę akustyczną, elektryczną oraz magnetyczną, aby skutecznie
wykonywać zadania zgodnie ze swoim przeznaczeniem i pozostawać odpornymi na zagrożenie w postaci min morskich różnych typów.
Plan
zakłada, że Vlissingen, tak jak Ooostende, zostanie przekazany
zamawiającemu pod koniec 2025 roku. Wszystkie jednostki z tej serii, tak
dla Belgii jak i Holandii, mają wejść do służby do 2030 roku, po dwie
rocznie.
Program rMCM został przyznany w 2019 roku konsorcjum Belgium Naval & Robotics,, utworzonemu przez Naval Group i Exail, i obejmuje KERSHIP (wspólne przedsięwzięcie PIRIOU i Naval Group) jako głównego wykonawcę przemysłowego. Obok tuzina okrętów zamawiający mają otrzymać także łącznie sto bezzałogowych pojazdów zintegrowanych z zestawem narzędzi do wyposażenia okrętów.
Przedsięwzięcie ma być
ważnym elementem europejskiej współpracy obronnej, demonstrując zdolność
państw europejskich do współpracy i dzielenia się rozwiązaniem, które
ma stać się punktem odniesienia w zakresie środków przeciwminowych, nie
tylko dla belgijskiej, holenderskiej i francuskiej marynarki wojennej,
ale także dla innych, partnerskich marynarek wojennych w Europie i na
całym świecie.
Prawdopodobnym użytkownikiem tych okrętów będzie również Francja. We wrześniu 2023 roku podpisano protokół ustaleń między Francją, Belgią i Holandią, umożliwiający pierwszemu z tych państw wykorzystanie projektu okrętów rMCM do wyposażenia francuskiej marynarki wojennej w sześć okrętów. Za pokładowy system UAV ma odpowiadać firma Thales.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów