• <
nauta_2024

Nowy niszczyciel min dla sił morskich Holandii rozpoczyna próby morskie

28.03.2025 15:57 Źródło: Naval Group
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowy niszczyciel min dla sił morskich Holandii rozpoczyna próby morskie
Fot. Naval Group

Naval Group poinformował, że w morze pierwszy raz wyszedł nowy okręt przeciwminowy dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Przyszły HNLMS jest Visslingen drugą jednostką z belgijsko-holenderskiej serii rMCM (Replacement Mine CounterMeasure), mającej zapewnić zwiększenie zdolności flot obu państw w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej na morzu i neutralizowania obiektów niebezpiecznych pod wodą.

Próby morskie mają miejsce w stoczni Concarneau we Francji i rozpoczęły się 27 marca tego roku. Prezentowany na zdjęciach okręt ma już widocznie gotową nadbudówkę, wciąż jednak trwa doposażenie go w niezbędny sprzęt, a w przyszłości również uzbrojenie. Podczas pierwszego dnia na morzu napęd i osiągi okrętu zostały poddane serii testów. W praktyce sprawdzono, jak działa jego układ napędowy, a także jaka jest zwrotność jednostki w określonych warunkach i prędkości.

Vlissingen (M 840) jest drugim z 12 okrętów przeciwminowych serii określanej ogólnie jako typ City (w Belgii typ Oostende, w Holandii typ Vlissingen). Pierwszym jest Oostende (M940), przeznaczony dla sił morskich Belgii, który aktualnie bierze już udział w próbach morskich i jeszcze w tym roku ma trafić do zamawiającego. Powstają one w ramach belgijsko-holenderskiego programu rMCM, gdzie każde z państw ma otrzymać po sześć jednostek. Na początku lipca odbyło się wodowanie trzeciej jednostki, przyszłego Tournai (M941), który zostanie przekazany także Belgii. Vlissingen został zwodowany w październiku 2023 roku.

Długość okrętów przeciwminowych tej serii wynosi 82,3 metra, a wyporność 2 800 ton (dla porównania niszczyciele min typu Kormoran II mają długości 58,5 metra z pełną wypornością 900 ton). Osiągną prędkość do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device, LRAD).

Te specjalistyczne okręty przeciwminowe w zamierzeniu staną się pierwszymi, które będą w stanie zaokrętować i wypuścić wyjątkowo duże bezzałogowce nawodne, o długości do 12 metrów i wadze 18 ton, a biorąc pod uwagę posiadane także pojazdy nawodne i podwodne mają w ten sposób być gotowe do działania w środowisku operacji wielodomenowych. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny morskie lub inne niebezpieczne obiekty. Jednocześnie niszczyciele min mają wykorzystywać w pełni zautomatyzowany system do wykrywania, klasyfikowania i neutralizowania niebezpiecznych obiektów pod wodą, a także posiadać bardzo niską sygnaturę akustyczną, elektryczną oraz magnetyczną, aby skutecznie wykonywać zadania zgodnie ze swoim przeznaczeniem i pozostawać odpornymi na zagrożenie w postaci min morskich różnych typów.

Plan zakłada, że Vlissingen, tak jak Ooostende, zostanie przekazany zamawiającemu pod koniec 2025 roku. Wszystkie jednostki z tej serii, tak dla Belgii jak i Holandii, mają wejść do służby do 2030 roku, po dwie rocznie.

Program rMCM został przyznany w 2019 roku konsorcjum Belgium Naval & Robotics,, utworzonemu przez Naval Group i Exail, i obejmuje KERSHIP (wspólne przedsięwzięcie PIRIOU i Naval Group) jako głównego wykonawcę przemysłowego. Obok tuzina okrętów zamawiający mają otrzymać także łącznie sto bezzałogowych pojazdów zintegrowanych z zestawem narzędzi do wyposażenia okrętów.

Przedsięwzięcie ma być ważnym elementem europejskiej współpracy obronnej, demonstrując zdolność państw europejskich do współpracy i dzielenia się rozwiązaniem, które ma stać się punktem odniesienia w zakresie środków przeciwminowych, nie tylko dla belgijskiej, holenderskiej i francuskiej marynarki wojennej, ale także dla innych, partnerskich marynarek wojennych w Europie i na całym świecie.

Prawdopodobnym użytkownikiem tych okrętów będzie również Francja. We wrześniu 2023 roku podpisano protokół ustaleń między Francją, Belgią i Holandią, umożliwiający pierwszemu z tych państw wykorzystanie projektu okrętów rMCM do wyposażenia francuskiej marynarki wojennej w sześć okrętów. Za pokładowy system UAV ma odpowiadać firma Thales.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.