Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rusza z budową Kolektora Wiślanego - poinformował dziś stołeczny ratusz. Jak wyjaśnił, kolektor ma powstać w ciągu ok. 3 lat i pozwoli on czasowo zatrzymać nadmiar ścieków i wód opadowych w trakcie ulewnych deszczy.
"Ruszył przekop kolektora wiślanego. Dzięki realizacji tego projektu zwiększymy odporność systemu kanalizacyjno-wodociągowego w @warszawa na nieprzewidziane zjawiska pogodowe, takie jak ulewne deszcze. Kolektor pomoże nam też gromadzić wodę deszczową do dalszego wykorzystania" - napisał w czwartek na Twitterze prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
W informacji wydziału prasowego ratusza wyjaśniono, że maszyna, którą zostanie wykonany najdłuższy odcienk kolektora, rozpocznie drążenie przy ul. Wybrzeże Gdyńskie. "Cały kolektor będzie miał długość 9,5 km, a w obecnie realizowanym etapie powstanie 5,5 km" - wskazano.
"145-tonowa maszyna przyjechała na plac budowy trzema samochodami, na których przetransportowano głowicę, tarczę drążącą o średnicy 3,8 m oraz tzw. powerpack, czyli napęd tarczy. Po połączeniu poszczególnych elementów maszyna została opuszczona na głębokość prawie 14 metrów do komory startowej. Po przeprowadzeniu niezbędnych testów rozpocznie drążenie" - zrelacjonowano w komunikacie.
Jak zaznaczono, kolektor będzie wykonywany w technologii bezwykopowej metodą mikrotunelingu - za głowicą drążącą będą wpychane pod ziemię kolejne fragmenty nowego rurociągu.
"Kolektor Wiślany będzie najdłuższym mikrotunelingiem o średnicy przekraczającej 3 metry w Polsce. W ramach obecnie realizowanego etapu powstanie ponad 5,5-kilometrowy odcinek kolektora, a samo drążenie powinniśmy zakończyć w 2022 r." - podano.
Kolektor znajdzie się na głębokości od 6 do 15 metrów wzdłuż ulic Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Gdańskie i Wybrzeże Gdyńskie. Jak czytamy, jego podstawowa średnica wyniesie 3,2 m, dzięki czemu będzie w stanie pomieścić ok 50 tys. metrów sześciennych wód opadowych.
"Drążenie tunelu, podobnie jak i inne prace związane z budową najdłuższego odcinka kolektora, będą prowadzone 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu" - podkreślił ratusz. Wśród zalet zastosowanej technologii wymienił bezpieczeństwo metody dla środowiska i pracowników oraz ograniczenie utrudnień komunikacyjnych. "Ponadto, czas potrzebny na jego wykonanie jest krótszy niż w przypadku prac prowadzonych metodami tradycyjnymi" - wskazał.
Ratusz wyjaśnił, że kolektor powinien powstać w ciągu około trzech lat. "Pozwoli on czasowo zatrzymywać nadmiar ścieków i wód opadowych w trakcie deszczy nawalnych spływających z terenu lewobrzeżnej Warszawy. Następnie będą one kierowane poprzez planowaną w ramach tej inwestycji przepompownię +Wiślaną+ do oczyszczalni ścieków +Czajka+" - zaznaczył.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach unijnego projektu "Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie – Faza VI". Jak dodał ratusz, projekt obejmuje także budowę kolektorów: Lindego Bis i Mokotowskiego Bis oraz centralnego systemu sterowania siecią kanalizacji ogólnospławnej. "Integralnym elementem tego projektu jest także oddany w tym roku zbiornik retencyjny na terenie Zakładu +Czajka+. Usprawnienie układu odbioru ścieków i zwiększenie pojemności retencyjnej warszawskiej sieci kanalizacyjnej to działania, które pozwolą ograniczać negatywne skutki zmian klimatycznych, takich jak zalewiska i podtopienia ulic podczas ulewnych deszczy" - podał.
"Należy podkreślić, że jest to część planu inwestycyjnego MPWiK S.A. realizowanego od lat, którego celem jest, poza wymienionymi wyżej, przeciwdziałanie i minimalizowanie liczby zrzutów z przelewów burzowych, które uruchamiają się podczas nawalnych deszczy" - czytamy w komunikacie ratusza.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii