Ważąca około 890 ton konstrukcja na potrzeby norweskiego projektu offshore, wykonana w gdańskim Mostostalu, wypłynęła w weekend z Polski. To największa sekcja powstała na potrzeby projektu.
W sobotę z nabrzeża Zakręt Pięciu Gwizdków w Porcie Gdańsk wypłynął do Norwegii statek Meri – częsty gość w trójmiejskich portach. Jednostka ta specjalizuje się w transporcie ładunków nietypowych i ponadgabarytowych, i tak było również i tym razem. Statek zabrał bowiem na norweską wyspę Stort kolejną sekcję platformy offshore Hugin A wykonaną przez Mostostal Pomorze. Przy 890-tonach wagi i wymiarach 27x57x25 to największa sekcja wykonana przez Mostostal na potrzeby projektu zarówno pod względem wagi, jak i gabarytu, co więcej – największa gabarytowo (choć już nie wagowo) w historii spółki.
Załadunek konstrukcji rozpoczął się w piątek 26 września rano. Samo nasuwanie jej na barkę trwało koło trzech godzin, a słoneczna i bezwietrzna pogoda sprzyjała pomyślności operacji. Tego samego dnia rozpoczął się kolejny etap – zabezpieczenie ładunku na pokładzie Meri. Następnego dnia wieczorem statek wypłynął na północ.
– Planowany czas płynięcia do Norwegii to około trzech dni. Tam będzie realizowany montaż wyposażenia, izolacji i scalenie sekcji z pozostałą częścią platformy, która będzie miała łącznie 30 tys. ton – opisuje Rafał Grabowski, kierownik projektu w Mostostalu Pomorze.
Prace nad wysłaną do Norwegii na potrzeby koncernu Aker Solutions sekcją trwały około 7 miesięcy, wliczając zabezpieczenie antykorozyjne. Jak przekazał Grabowski, przy pracach antykorozyjnych i szpilkowaniu sekcji pod izolację firma współpracowała z podwykonawcami, w tym spółką Muehlhan Polska, która zajęła się pracami konserwacyjno-malarskimi i wykonała rusztowania dostępowe z zadaszeniem.
Hugin A to budowana przez Aker Solutions platforma offshore, która będzie posadowiona na złożu naftowo-gazowym Yggdrasil na norweskim szelfie kontynentalnym na Morzu Północnym. Operatorem projektu jest Aker BP, zaś partnerami koncesyjnymi Equinor oraz Orlen Upstream Norway. Platforma będzie m.in. odbierać i stabilizować ropę naftową wydobytą przez inne konstrukcje na złoży, ale będzie także pełnić funkcję mieszkalną. To kluczowy moduł planowanej infrastruktury, który będzie węzłem łączącym wszystkie platformy i ostatni z czterech, zamówionych w Mostastalu Pomorze. Udział w projekcie Hugin A to największy pod względem wartości kontrakt w historii spółki.
Mostostal Pomorze to jedna z wiodących w kraju spółek zdolnych do wytwarzania wielkogabarytowych konstrukcji stalowych na rynek zagraniczny i krajowy. Jest aktywna w przemyśle offshore, na potrzeby którego dostarcza elementy platform wiertniczych, konstrukcji podwodnych i dla morskiej energetyki wiatrowej. Funkcjonuje także w branży petrochemicznej, budowlanej, infrastrukturalnej i stoczniowej.
– Ambicje naszej firmy są coraz większe. Chcemy budować coraz większe sekcje. Możemy na tym nabrzeżu budować nawet sekcje o masie do 2-3 tys. ton – zapewnia Rafał Grabowski.
– Jesteśmy dumni, że możemy brać udział w projektach, które kształtują przyszłość energetyki i wzmacniają rolę Polski w globalnym łańcuchu dostaw. Ogromne podziękowania dla całego zespołu za zaangażowanie i profesjonalizm, który pozwolił nam osiągnąć ten ważny kamień milowy – podkreśla Arkadiusz Aszyk, Prezes Zarządu Mostostal Pomorze.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów