• <

Miasto Świnoujście ma swój raport o Głębokowodnym Terminalu Kontenerowym

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Miasto Świnoujście ma swój raport o Głębokowodnym Terminalu Kontenerowym
Wizualizacja Głębokowodnego Terminala Kontenerowego Świnoujście, źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Miasto Świnoujście udostępniło raport oddziaływania Głębokowodnego Terminala Kontenerowego na obszar Gminy Świnoujście. Został on przygotowany na zlecenie świnoujskiego ratusza i ma w zamierzeniu być odniesieniem dla dalszej debaty publicznej na temat inwestycji. 

Udostępniony przez Świnoujście raport został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. To polska firma specjalizująca się w doradztwie strategicznym, analizach rynkowych oraz planowaniu inwestycji infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem transportu logistyki i mobilności. 230-stronicowy dokument ma zostać przyjęty przez Radę Miasta Świnoujście na najbliższej sesji. 

W rozesłanej mediom informacji o publikacji raportu miasto Świnoujście zwraca uwagę m.in. na zawarte w nim zarzuty dotyczące komunikacji ze strony inwestora. Wymieniono m.in. brak dostępu do niektórych dokumentów, jak studium wykonalności czy rzeczywiste dane dotyczące przeładunków. Wskazano, że miasto nie miało wglądu w podstawy decyzji inwestycyjnych, a konsultacje społeczne były symboliczne. 

W informacji zaznaczono, że po uruchomieniu terminala Świnoujście będzie „mniej kurortowe, bardziej przemysłowe. Mniej dostępne dla pieszych i rowerzystów, bardziej dla TIR-ów i pociągów”. Są jednak także argumenty za inwestycją – przede wszystkim nowe miejsca pracy i ożywienie gospodarcze regionu. Miasto boi się jednak o zakłócenie układu urbanistycznego miasta. W informacji o raporcie miasto wskazuje na „niedoszacowane skutki hałasu, emisji, zanieczyszczenia wód oraz ryzyko degradacji obszarów Natura 2000”, a także o spadek atrakcyjności turystycznej Świnoujścia i Międzyzdrojów. 

Raport można pobrać tutaj. 

Miasto Świnoujście od dłuższego czasu ma pretensje o brak odpowiedniej komunikacji na temat planowanej inwestycji. Zarówno mieszkańcy, jak i prezydent miasta Joanna Agatowska wielokrotnie wyrażali zaniepokojenie, a nawet protestowali przeciwko inwestycji. Jednym z podstawowych zarzutów był brak odpowiedniej komunikacji i prób dialogu ze strony inwestora – Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Po zmianach kadrowych w Zarządzie w 2024 roku wracający na stanowisko po latach Jarosław Siergiej oraz inni pracownicy portu oraz zaangażowanych w inwestycję spółek uczestniczyli jednak w wielu spotkaniach z mieszkańcami i Radą Miasta, by poprawić przepływ informacji na temat planowanej inwestycji. 

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.