Miasto Świnoujście udostępniło raport oddziaływania Głębokowodnego Terminala Kontenerowego na obszar Gminy Świnoujście. Został on przygotowany na zlecenie świnoujskiego ratusza i ma w zamierzeniu być odniesieniem dla dalszej debaty publicznej na temat inwestycji.
Udostępniony przez Świnoujście raport został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. To polska firma specjalizująca się w doradztwie strategicznym, analizach rynkowych oraz planowaniu inwestycji infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem transportu logistyki i mobilności. 230-stronicowy dokument ma zostać przyjęty przez Radę Miasta Świnoujście na najbliższej sesji.
W rozesłanej mediom informacji o publikacji raportu miasto Świnoujście zwraca uwagę m.in. na zawarte w nim zarzuty dotyczące komunikacji ze strony inwestora. Wymieniono m.in. brak dostępu do niektórych dokumentów, jak studium wykonalności czy rzeczywiste dane dotyczące przeładunków. Wskazano, że miasto nie miało wglądu w podstawy decyzji inwestycyjnych, a konsultacje społeczne były symboliczne.
W informacji zaznaczono, że po uruchomieniu terminala Świnoujście będzie „mniej kurortowe, bardziej przemysłowe. Mniej dostępne dla pieszych i rowerzystów, bardziej dla TIR-ów i pociągów”. Są jednak także argumenty za inwestycją – przede wszystkim nowe miejsca pracy i ożywienie gospodarcze regionu. Miasto boi się jednak o zakłócenie układu urbanistycznego miasta. W informacji o raporcie miasto wskazuje na „niedoszacowane skutki hałasu, emisji, zanieczyszczenia wód oraz ryzyko degradacji obszarów Natura 2000”, a także o spadek atrakcyjności turystycznej Świnoujścia i Międzyzdrojów.
Miasto Świnoujście od dłuższego czasu ma pretensje o brak odpowiedniej komunikacji na temat planowanej inwestycji. Zarówno mieszkańcy, jak i prezydent miasta Joanna Agatowska wielokrotnie wyrażali zaniepokojenie, a nawet protestowali przeciwko inwestycji. Jednym z podstawowych zarzutów był brak odpowiedniej komunikacji i prób dialogu ze strony inwestora – Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Po zmianach kadrowych w Zarządzie w 2024 roku wracający na stanowisko po latach Jarosław Siergiej oraz inni pracownicy portu oraz zaangażowanych w inwestycję spółek uczestniczyli jednak w wielu spotkaniach z mieszkańcami i Radą Miasta, by poprawić przepływ informacji na temat planowanej inwestycji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub