• <

Jarosław Siergiej, ZMPSiŚ: zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej dla portów pośród podstawowych postulatów dla UE

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jarosław Siergiej, ZMPSiŚ: zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej dla portów pośród podstawowych postulatów dla UE

Już pierwszy panel dyskusyjny podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 przyniósł konkretne postulaty, jakie polska branża portowa mogłaby wysunąć do Unii Europejskiej. Według Jarosława Siergieja, prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który brał udział w tej debacie, konieczne jest zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej, ale także dostrzeżenie roli portów dla bezpieczeństwa.

– Porty są niewątpliwie beneficjentami naszego uczestnictwa w Unii Europejskiej – stwierdził Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podczas rozmowy w studio Gospodarki Morskiej na Kongresie Polskie Porty 2030.

Prezes nie ma wątpliwości, że nasza obecność w UE pozwoliła portom na modernizację i rozwój infrastruktury, jakie bez środków europejskich nie byłyby możliwe. Niemniej jednak, w kontekście zakończonej już prezydencji Polski w Radzie UE warto zwrócić uwagę na potrzeby sektora portowego, które zaadresować może Bruksela. Konieczne jest zwrócenie uwagi na specyfikę ich działania, daleką od formuły, w jakiej funkcjonują komercyjne organizacje.

– Jesteśmy jednostkami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Z jednej strony zarządzamy infrastrukturą krytyczną, z drugiej strony realizujemy działania publiczne. Wobec tego potrzebujemy dużo środków na to, ażeby wypełniać te zadania. Nie zawsze jesteśmy w stanie wygenerować je sami z własnej działalności. Wobec tego wnosimy o to, ażeby uwzględniając ten podwójny charakter naszego działania, rozważyć zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej, zarówno kwotowo, jak i co do zakresu tej pomocy, żebyśmy mogli łatwiej, szybciej i bezproblemowo realizować te zadania, które się na nas zakłada – postuluje Siergiej.

Prezes portów Szczecin i Świnoujście uważa, że UE powinna rozważyć wprowadzenie „pewnych zachęt, zarówno organizacyjnych, jak i finansowych”, żeby wspierać transformację energetyczną w portach. Kolejnym postulatem jest wspieranie finansowe utrzymywania przez porty infrastruktury podwójnego przeznaczenia. 

– Dlatego, że ona nie zawsze jest wykorzystywana. Trzeba ją stworzyć, ten potencjał musi istnieć, natomiast ktoś musi ponosić koszty jej utrzymania, a nie zawsze jest ona wykorzystywana i nie jest wykorzystywana dla celów handlowych. Wobec tego te nakłady, które na nią ponosimy, nie zawsze się zwracają. 

Całą rozmowę z Jarosławem Siergiejem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przeprowadzoną podczas Kongresu Polskie Porty 2030, zobaczysz na GospodarkaMorska.tv oraz YouTube

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.