Zakończyły się prace przy Nabrzeżu Słowackim w ramach zadania pn. „Poprawa dostępu do Portu w rejonie Kanału Dębickiego”. Dzięki temu w szczecińskim porcie pojawiła się kolejna lokalizacja będąca w stanie obsługiwać statki o większym niż dotychczas zanurzeniu.
Jak poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przy nabrzeżu jest aktualnie obsługiwany pierwszy statek, którym dostarczono śrutą sojową. Jednostką, która jako pierwsza zacumowała przy odnowionym Nabrzeżu Słowackim, jest pływający pod maltańską banderą Tzarevetz (IMO: 9968504), masowiec zbudowany w 2024 roku, majacy 190 metrów długości, 32 metry szerokości, przewożący do 29173 GT. Należy do przewoźnika Navibulgar, największej firmy żeglugowej w Bułgarii.
Dzięki realizowanym w Porcie Szczecin pracom przy znajdujących się nabrzeżach mogą cumować statki o zanurzeniu do 11 metrów. Wiązało się to z pogłębieniem tak ich, jak i całego basenu portowego do 12,5 metra. Wcześniej było możliwe obsłużenie statków z zanurzeniem do 9 metrów, stąd modernizacja ma pozwolić na zwiększenie przeładunków i lepszą obsługę transportów morskich przez firmy zlokalizowane w porcie.
Aktualnie trwa również finałowy etap jednej z największych
hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat, jaką jest przebudowa Kanału
Dębickiego, w ramach projektu ze środków z Unii Europejskiej. Dzięki temu
szczeciński port w Szczecinie będzie w stanie przyjmować większe statki. Kanał
został poszerzony ze 120 do 200 metrów i pogłębiony do wspomnianej już głębokości
technicznej 12,5 metra. Powstały nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie oraz
przebudowano już istniejące nabrzeża: Czeskie i Słowackie, zainstalowano także
infrastrukturę umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek niż
dotychczas.
Prace wiązały się też z umocnieniem dna przy pomocy specjalnych materaców wypełnionych betonem. Wzmocniono także Nabrzeże Luksemburskie i Nabrzeże Zbożowe. Do przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzić stalowych, niemalże 17 km kotew mikropalowych oraz wbudowano ponad 12 tys. m3 betonu. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., wykonawcą sopocka firma Grupa NDI, a nadzór nad projektem pełni Sweco.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął