W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbędzie się, 1 lipca, uroczysty chrzest i wodowanie pierwszego z serii okrętów rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Dwa okręty programu "Delfin" powstają w ramach kontraktu zawartego przez Agencję Uzbrojenia z generalnym wykonawcą Saab Kockums AS, który zlecił ich budowę gdańskiej stoczni. Wejdą one w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.
Wodowane jest kolejnym, ważnym etapem dla stoczni oraz marynarki wojennej, podkreślając współpracę przy tego rodzaju przedsięwzięciu. Okręt, który zostanie zwodowany na początku lipca, otrzyma nazwę ORP Jerzy Różycki (261), na cześć matematyka, pracownika Biura Szyfrów i kryptologa, który w okresie dwudziestolecia międzywojennego, działając w zespole z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim, przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Zgodnie z planem, ten jak i drugi okręt tej serii, przyszły ORP Henryk Zygalski (264), mają wejść do służby do końca 2027 roku i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia. Zastąpią starsze, zbudowane w latach 1975-1976, okręty proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Pierwszy z "Delfinów" znajduje się w budowie od kwietnia 2023 roku. W lipcu tego samego roku miała miejsce ceremonia położenia stępki.
W ramach swoich zadań nowe okręty będą odpowiedzialne m.in. za rejestrację i analizę przechwytywanych sygnałów radiolokacyjnych ze stacji, statków i innych okrętów. Do tego dochodzi prowadzenie rozpoznania hydroakustycznego, związanymi z działaniami pod wodą, tak okrętów, pojazdów bezzałogowych, jak i innych jednostek.
Okręty programu "Delfin" będą miały 74 metry długości i wyporność do 3 000 ton. Ich załoga ma liczyć domyślnie ok. 35-40 marynarzy, gdyż na pokładzie znajdzie się 35 kabin i 40 łóżek. Napęd stanowią cztery silniki dieslowe, o mocy 990 kW każdy. Zostaną wyposażone w morskie okrętowe systemy rozpoznania radioelektronicznego, które umożliwią pozyskiwanie danych rozpoznawczych w zakresie całego spektrum morskiego rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Wiele aspektów wyposażenia pozostaje niejawnych, acz ze Szwecji do Gdańska przybędą pracownicy Saab, głównego wykonawcy budowy okrętów, którzy na terenie polskiego zakładu doposażą okręty w specjalistyczny sprzęt, w tym system dowodzenia oraz rozpoznania. Marynarze będą je wykorzystywać niemal w każdym paśmie promieniowania elektromagnetycznego, co dotyczy m.in. sygnałów sondujących stacji radiolokacyjnych w ramach ELINT (Electronic Intelligence) czy też prowadzenia rozpoznania pomiarowo-badawczego MASINT (Measurement and signature intelligence) i łączności radiowej COMINT (Communication Intelligence). Umożliwi to także realizowanie rozpoznania obrazowego IMINT (Imagery intelligence).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów