Konkurs na imię maszyny drążącej tunel ogłosili prezydent miasta Świnoujście i wykonawca tunelu – poinformował dzisiaj świnoujski magistrat. Drążenie przeprawy pod Świną maszyna ma rozpocząć w marcu br.
"Zgodnie z tradycją, przed rozpoczęciem drążenia tunelu TBM (tunnel boring machine, ang. maszyna drążąca tunel) musi otrzymać imię swojej patronki. Na przykład w Gdańsku była to pomorska księżniczka Damroka, w Warszawie przy budowie metra były to Maria i Anna, a w Łodzi - Katarzyna i Faustyna" – przekazał w środę Urząd Miasta Świnoujście.
"Chcemy, aby imię maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu, było wybrane przez świnoujścian spośród propozycji nadesłanych również przez mieszkańców miasta" – powiedział, cytowany w komunikacie prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.
Konkurs podzielony został na dwa etapy. W pierwszym, trwającym od 27 stycznia do 7 lutego br., każdy mieszkaniec Świnoujścia, który ukończył 13 lat, będzie mógł przesłać swoją propozycję imienia na adres bik@um.swinoujscie.pl.
Spośród wszystkich nadesłanych propozycji komisja konkursowa wybierze pięć imion, na które będzie można głosować od 12 do 24 lutego na stronie internetowej miasta; zwycięży imię, które otrzyma najwięcej głosów. Główna nagroda to 2 tys. zł; autorzy pozostałych propozycji, które znajdą się w drugim etapie, m.in. wezmą udział w wizycie na placu budowy.
TBM ma rozpocząć drążenie tunelu pod Świną w marcu br. Obecnie trwa jej montaż w komorze startowej na wyspie Uznam, skąd maszyna rozpocznie prace. Montaż ma zakończyć się w lutym, po czym nastąpi rozruch technologiczny.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt inwestycji przekracza 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej; resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii