We wtorek w Świnoujściu dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu br.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic - poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej.
TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 metrów tunelu.
"Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana" – powiedział dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak. "Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 ton" - dodał.
Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.
"Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP (stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny)" – powiedział inżynier kontraktu z firmy SWECO Bogusław Konopko. "Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM. Prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji cały czas kontynuowana jest produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM" – dodał Konopko.
Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą ma 1377 metrów – wynika z informacji magistratu.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskie; resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów