• <
nauta_2024

Kongsberg dostarczy sprzęt naukowy dla nowego, niemieckiego statku do badań oceanicznych

rk

10.10.2023 11:09 Źródło: Kongsberg
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kongsberg dostarczy sprzęt naukowy dla nowego, niemieckiego statku do badań oceanicznych

Partnerzy portalu

Kongsberg

Norweska firma Kongsberg zajmująca się sprzętem i technologią morską, dostarczy szereg wyposażenia naukowego, w tym czujniki naukowe i sprzęt do obsługi dla nowego, niemieckiego statku do badań oceanicznych, Meteor IV. Ma on pomóc w pozyskaniu nowej wiedzy na temat środowiska morskiego i wzmocnić wkład Niemiec w ochronę mórz.

Nowy statek będzie miał 135 metrów długości, 10 000 GT tonażu i pomieści 35 naukowców i 36 członków załogi. Zostanie wyposażony w szereg technologii od Kongsberga do działań zgodnie z przeznaczeniem jednostki. Meteor IV ma rozpocząć służbę w 2026 roku i wnieść nową jakość i wkład do krajowej i międzynarodowej nauki o morzu, szczególnie w obszarach badań nad klimatem i środowiskiem. Meteor IV zostanie zbudowany przez firmę Meyer Fassmer Spezialschiffbau (MFSB) dla niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych (Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF).

Kongsberg Discovery dostarczy na statek  echosondy wielowiązkowe EM 124 i EM 712, używane do mapowania dna morskiego na różnych głębokościach, a także Seapath 380 z Motion Gyro Compass (MGC) R3, którego czujniki wykorzystują sygnały GNSS i pomiary inercyjne. W połączeniu z echosondami serii EM zapewnią tworzenie dokładnego obrazu dna morskiego. Do monitorowania ekosystemów i życia morskiego Meteor IV wykorzysta EK80 firmy Kongsberg Discovery, wysoce precyzyjną echosondę naukową z funkcją akustycznego profilowania prądu dopplerowskiego, która może być wykorzystywana do pomiaru prędkości ryb w słupie wody. EK80 mierzy prędkość i kierunek prądów w słupie wody, co pomaga badaczom zrozumieć, w jaki sposób organizmy, składniki odżywcze oraz inne składniki biologiczne i chemiczne są transportowane przez ocean.

- Musimy lepiej zrozumieć nasz zmieniający się klimat i jego wpływ na środowisko morskie, aby chronić nasze oceany i przyszłe pokolenia. Badania oceanów są obecnie uznawane za kluczowe dla naszego zrozumienia zmian klimatycznych, a także szeregu działań związanych z ochroną środowiska problemów. Najwyższym priorytetem naukowców zajmujących się morzem jest sporządzenie mapy całego dna morskiego do 2030 r., co jest ogromnym zadaniem, które będzie wymagało instrumentów i sprzętu o niezwykle precyzyjnej kalibracji - powiedział Stene Førsund, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w Kongsberg Discovery.

Kongsberg Maritime dostarczy kompletny, zintegrowany system obsługi naukowej dla Meteor IV, umożliwiający bezpieczną i wydajną pracę z kablami i linami o długości do 12 000 metrów. System wciągarek składa się z dwóch wciągarek z napędem bezpośrednim, dwóch konwencjonalnych systemów wciągarek z podwójnym bębnem i trzeciego systemu wciągarek, który obejmuje sprawdzoną w praktyce jednostkę kontroli trakcji kablowej (CTCU) firmy Kongsberg Maritime, zapewniającą doskonałą wydajność w przypadku lin z włókien syntetycznych. System sterowania, w całości opracowany i utrzymywany przez koncern, zawiera zastrzeżony algorytm predykcyjnej aktywnej kompensacji podnoszenia (AHC), zapewniający dokładną reakcję systemu wciągarki dopasowaną do ruchu statku, za pomocą jednostki odniesienia ruchu (MRU) firmy Kongsberg Discovery. Dostawa obejmuje również zaburtowe jednostki przeładunkowe. Są to rufowa rama typu A, dwie belki manipulacyjne i system obsługi rdzenia, a także dźwigi.

Statek, którego dostawa ma nastąpić w 2026 roku, zastąpi obecnie używane jednostki badawcze Meteor i Poseidon. Będzie przeznaczony do wielofunkcyjnych i interdyscyplinarnych badań na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Oceanu Atlantyckiego. Nowy statek wniesie istotny wkład w krajową i międzynarodową naukę o morzu, szczególnie w obszarach badań nad klimatem i środowiskiem.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.