• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gryglas: terminal instalacyjny offshore powstanie w Gdyni

ew

01.07.2020 10:39
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gryglas: terminal instalacyjny offshore powstanie w Gdyni

Partnerzy portalu

Gryglas: terminal instalacyjny offshore powstanie w Gdyni - GospodarkaMorska.pl
fot. Orsted

"Za nami decyzja o wyborze portu instalacyjnego dla offshore. Będzie nim Gdynia. Przewidujemy zaangażowanie innych portów, gdyż równolegle z koncepcją terminala głównego będziemy realizować tzw. terminale rozproszone. Dwa pozostałe porty – Szczecin i Gdańsk nie są bez szans. One także będą odgrywały istotną rolę w tym procesie" - powiedział na łamach BiznesAlert Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych.

Budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku ma stanowić znaczącą pomóc w transformacji polskiej energetyki, zwiększyć produkcję energii z odnawialnych źródeł, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju i stanowić impuls dla rozwoju gospodarki, przede wszystkim sektora stoczniowego. Projekt inwestycyjny obliczony został na 100–120 mld zł a rząd chce, aby jak największa część tych pieniędzy trafiła do krajowych firm i dostawców. Jak dodaje Gryglas: "Projekt morskiej energetyki wiatrowej jest jest zaliczany do projektów infrastrukturalnych, epokowych. Przed nami inwestycje w skali blisko 120 miliardów złotych. Nie obawiam się o stronę finansową, gdyż projekty są bezpieczne z punktu widzenia inwestorów i instytucji finansowych".

Najlepszym kandydatem do roli portu instalacyjnego wydawał się być Port Gdynia. Teraz, Gryglas potwierdził przewidywania i przyznał, że decyja zapadła. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA przeprowadził już wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Jak powiedział nam w maju Zbigniew Gryglas: "Port Gdynia jest w naturalny sposób najlepszym polskim portem predystynowanym do pełnienia roli portu instalacyjnego. Jest położony najbliżej miejsc lokalizacji morskich farm wiatrowych, które będą budowane na obszarach wskazanych w Planie Zagospodarowania Obszarów Morskich. Dysponuje także wszelką wymaganą do tego celu infrastrukturą portową. Nowe analizy wskazują na teren należący do Stoczni Wojennej Sp. z o.o. Alternatywą jest koncepcja tzw. portu rozproszonego".

Jak dodał Adam Meller prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia: "Port Gdynia od dłuższego czasu wykazuje dużą aktywność w zakresie możliwości obsługi łańcucha dostaw związanego z budową i przyszłą obsługą morskich farm na Bałtyku. Regularnie spotykamy się z interesariuszami ze środowisk gospodarczych w sprawie projektu utworzenia zaplecza offshore właśnie w Gdyni. Jednocześnie, konieczna jest także oficjalna inicjatywa środowisk gospodarczych i inwestorów, którzy mogą informować o potencjalnych potrzebach, oraz o oczekiwanych działaniach związanych z planowanymi przez potencjalnych inwestorów morskich farm wiatrowych".

Zarząd Portu Gdynia już w lutym potwierdził zainteresowanie nabyciem terenu o powierzchni 32 ha od PGZ Stocznia Wojenna. Pozyskanie terenów przez Port Gdynia, jest na obecnym etapie prowadzone przez zarząd spółki na poziomie operacyjnym. Działania te są zgodne z planem inwestycyjnym spółki na 2020 rok, który przewiduje możliwość inwestycji w nowe tereny na rzecz rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej. Należy podkreślić, że wszelkie działania zarządu gdyńskiego portu mają charakter stricte biznesowy, i są poprzedzone analizą ekonomiczną i prawną.

Dialog z branżą offshore prowadzą także przedstawiciele Portu Gdańsk. Jak przyznaje Gryglas: "Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zadeklarował lokalizację, która będzie wykorzystana, w szczególności do składowania fundamentów i ew. wież. To także bardzo istotna rola. W przyszłości widzimy także możliwość zaangażowania trzeciego portu o podstawowym znaczeniu tj. Portu w Szczecinie Świnoujściu".

Pod świadczenie usług offshore będą nadawały się także mniejsze porty, takie jak Władysławowo, Ustka, Darłowo czy Łeba. Wymagają jednak pilnych inwestycji - rozbudowy, pogłębienia i odmulenia dna: "Inwestorzy, z którymi jestem w stałym kontakcie już podjęli działania zmierzające do przygotowania tych portów do nowych funkcji serwisowo-obsługowych. Przewidujemy zbudowanie całej floty ok. 20 statków obsługowych, które będą operowały z tych właśnie portów" - dodaje Zbigniew Gryglas.

Branża z niecierpliwością oczekuje na gotowe rozwiązania prawne. Optymistyczne informacje w tym zakresie pojawiły się wczoraj. Gryglas poinformował, iż ustawa o wsparciu morskiej energetyki wiatrowej powinna zostać przyjęta jeszcze w tym roku.

"Pandemia nieco wydłużyła nasze prace nad ustawą o morskiej energetyce wiatrowej, ale tak czy inaczej utrzymujemy ten ambitny harmonogram, by ustawa pojawiła się w sejmie po wakacjach i z całą pewnością była przyjęta jeszcze w tym roku" - powiedział Gryglas podczas konferencji EuroPower.

Nie ulega wątpliwości, iż budowa morskich farm wiatrowych w Polsce przyniesie korzyści w wymiarach: ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. Lokalizacja wiatraków na morzu pozwala na większe wykorzystanie ich potencjału energetycznego – wiatr na morzu wieje przez około 90% roku. Dodatkowo, wiatraki stawiane na morzu dzięki swej unikatowej konstrukcji mają większe i bardziej wydajne turbiny niż wiatraki na lądzie. Budowa morskich farm wiatrowych spowoduje, że prąd w Polsce będzie bardziej „zielony”, a Polska energetyka coraz bardziej przyjazna dla środowiska. Usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski. Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW stworzy 77 tys. miejsc pracy w całej Polsce, wygeneruje ok. 60 mld PLN wartości dodanej do PKB i 15 mld PLN wpływów z tytułu podatków CIT i VAT do 2030 r. Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski w gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.