Współpracując z Defence Nuclear Enterprise (DNE), brytyjska stocznia miała osiągnąć kolejny znaczący kamień milowy w zakresie udziału prac w pełnym demontażu okrętów podwodnych o napędzie jądrowym, Swiftsure, w naszym zakładzie w Rosyth.
W ramach brytyjskiego projektu demonstracyjnego, szkocka stocznia przyznała niedawno kontrakt na recykling firmie KDC Veolia Decommissioning Services UK (KDCV). Podkreśla przy tym, że jej podejście jest pierwsze na świecie, stosując nową i innowacyjną metodologię pracy, która umożliwi ponowne wykorzystanie lub recykling około 90% konstrukcji i komponentów. Obejmuje to kadłub ciśnieniowy wokół przedziału reaktora, po zakończeniu pełnego monitoringu radiologicznego.
Pracom rozbiórkowym poddany jako pierwszy wycofany z eksploatacji brytyjski okręt podwodny o napędzie jądrowym ex-HMS Swiftsure. Pozwoli on sprawdzić nowe rozwiązania w zakresie recyklingu wycofanych jednostek podwodnych Royal Navy. Demontaż ma potrwać do 2026 roku, a cały program ma zapewnić, obok uzyskania materiału z recyklingu, także przestrzeń stoczniową i portową dla okrętów pozostających w służbie. Więcej na temat rozbiórki pierwszej jednostki typu Swiftsure pisaliśmy w tekście pt. Dawna załoga żegna się z atomowym okrętem podwodnym. Rozpoczyna się demontaż ex-HMS Swiftsure. Wtedy też dokonano pierwszego, uroczystego cięcia stali, rozpoczynając rozbiórkę. Stanowiło to odwrotność cięcia blach rozpoczynającego budowę okrętu.
Uzyskany materiał, głównie metal, ma zostać wykorzystany przy budowie atomowych okrętów podwodnych nowej generacji, stanowiąc przyszłościowe rozwiązanie w zakresie recyklingu okrętów Royal Navy. Zgodnie z planem uzyskana stal ma zostać wykorzystana do budowy okrętów podwodnych typu Dreadnought, a także przyszłych jednostek tej samej klasy, które mają powstać w ramach programu AUKUS. Reszta elementów ma zostać poddana konwencjonalnemu recyklingowi.
Przedsięwzięcie stoczniowe opiera się zaangażowaniu wykwalifikowanych zespołów, które podejmą się kluczowego zadania usunięcia systemów reaktora okrętu podwodnego i niskoaktywnych odpadów radioaktywnych. Mając na uwadze bezpieczeństwo i ochronę środowiska oraz korzystając ze specjalnie zaprojektowanego obiektu w doku, odpady zostały przetworzone w celu usunięcia z terenu za pośrednictwem najnowocześniejszego zakładu aktywnego zarządzania odpadami w Rosyth.
– Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie na świecie. Łączymy nasze doświadczenie we wspieraniu całej brytyjskiej floty okrętów podwodnych, naszą wiedzę nuklearną i naszą zdolność do łączenia najlepszych w branży w ramach tego programu, aby przewodzić podejściu do bezpiecznej utylizacji wszystkich byłych atomowych okrętów podwodnych – zaznaczył Harry Holt, dyrektor generalny sektora nuklearnego Babcock.
– Współpraca z Ministerstwem Obrony i Babcock nad tym wyjątkowym i złożonym projektem wyznaczy nowy zrównoważony sposób wycofywania z eksploatacji i recyklingu tego typu statków. Wykorzystując globalne umiejętności Veolii, zrealizujemy ten pierwszy na świecie projekt w ramach naszego strategicznego programu GreenUp, mającego na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, dekarbonizację i ochronę zasobów – powiedział John Abraham, dyrektor operacyjny Veolii ds. przemysłu, wody i energii w Wielkiej Brytanii, Irlandii i krajach nordyckich.
– Wyznaczenie przez Babcock firmy KDC Veolia jako firmy zajmującej się recyklingiem dla Swiftsure oznacza znaczący strategiczny kamień milowy w brytyjskim projekcie demontażu okrętów podwodnych. Jako demonstrator projektu, Swiftsure będzie pierwszym brytyjskim okrętem podwodnym o napędzie jądrowym, który zostanie zdemontowany. Wyciągnięte wnioski zostaną wykorzystane do usprawnienia procesu demontażu wszystkich przyszłych okrętów podwodnych, zapewniając, że wszystkie łodzie mogą być bezpiecznie i skutecznie poddane recyklingowi przy jednoczesnym obniżeniu kosztów tam, gdzie to możliwe – przekazał Chris Gardner, prezes Submarine Delivery Agency (SDA).
Babcock podkreśla wsparcie dla brytyjskich sił morskich w zakresie ich misji ochrony wybrzeża, akwenów oraz terytoriów zamorskich. Współpraca ma być realizowana od ponad 50 lat, a w jej trakcie firma zbudowała wiele okrętów różnych typów i klas. Podkreśla przy tym zaangażowanie w modernizację i serwis jednostek nawodnych i podwodnych przez cały cykl ich „życia”, a także skuteczne wykonywanie ich demontażu po jego zakończeniu.
Na każdym etapie życia wspieramy aktywa i operacje naszych klientów poprzez eksperckie zarządzanie bazami marynarki wojennej oraz strategiczne programy infrastrukturalne w naszych lokalizacjach.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie