Dwa czołowe brytyjskie koncerny, odpowiedzialne za dostarczanie uzbrojenia, wyposażenia i całych okrętów dla brytyjskich sił morskich, podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding, MOU). Na jego mocy Babcock oraz BAE Systems Bofors, mają zaoferować kompleksowy pakiet wsparcia dla armat morskich Bofors, jakie znajdą się na fregatach typu 31, znanych też jako typ Inspiration. Jednostki te wzbudzają w Polsce szczególne zainteresowanie z racji o oparcie ich projektu o platformę Arrowhead 140, będącej także wzorem dla wielozadaniowych fregat programu „Miecznik”.
W ramach współpracy w celu zapewnienia przewidywanego wsparcia w eksploatacji (in-service suport, ISS) dla systemów armat morskich Bofors 40 Mk4 i 57 Mk3 porozumienie ma na celu zgromadzić ekspertów posiadających wiedzę, możliwości techniczne i doświadczenie w projektowaniu i produkcji najnowocześniejszego systemu artyleryjskiego oraz w zakresie jego szerszego wsparcia. Babcock podkreśla przy tym swoją współpracę z BAE Systems Bofors, w tym w zakresie instalacji na planowanych fregatach typu 31, budowanych w szkockich zakładach koncernu w Rosyth. Zespoły wspólnie nadzorują integrację przygotowawczą i akceptację broni z myślą o wykonywanych zadaniach. Co należy przypomnieć, w czerwcu tego roku nastąpiło wodowanie pierwszej fregaty typu 31, przyszłego HMS Venturer.
Czytaj więcej: Pierwszy rejs "brytyjskiego Miecznika"
– Te aktywa będą stanowić kluczowy element obrony okrętu, a podpisanie tego porozumienia łączy nasz niezrównany zespół ekspertów, aby wspierać te kluczowe morskie systemy uzbrojenia przez cały okres ich eksploatacji. Dzięki dziesięcioleciom doświadczenia technologicznego i dogłębnej znajomości zarówno systemów uzbrojenia, jak i platform, na których będą one działać, jesteśmy przygotowani i gotowi zapewnić najskuteczniejsze i najbardziej ekonomiczne wsparcie, jakie naszym zdaniem jest dostępne dla tych armat – przekazał Neal Misell, dyrektor generalny Mission Systems w Babcock.
– Z niecierpliwością oczekujemy możliwości wniesienia wkładu w rozwiązanie wsparcia eksploatacji naszych armat morskich kalibru 40 i 57 mm, które zaspokoi potrzeby brytyjskiego Ministerstwa Obrony (MOD) i Królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy), gwarantując, że armaty będą skutecznie służyć przez wiele kolejnych dekad – powiedział Patrik Selling, dyrektor ds. sprzedaży dla sił morskich w BAE Systems Bofors.
Babcock podkreśla, że należący do koncernu zespół ds. uzbrojenia może pochwalić się znacznym doświadczeniem w zakresie międzynarodowego wsparcia technicznego i terenowego, logistyki i zarządzania zapasami, niezależnych ocen bezpieczeństwa, konserwacji, remontów i napraw. Jest również kluczowym dostawcą systemów uzbrojenia ISS dla Royal Navy, w tym armaty morskiej Mk8, systemu obrony bezpośredniej (CIWS) Phalanx oraz systemu kierowania ogniem GSA9.
BAE Systems Bofors jest uznawany na całym świecie za jednego z wiodących producentów systemów uzbrojenia ISS. Jako producent oryginalnego wyposażenia, posiada dogłębną wiedzę techniczną i doświadczenie w projektowaniu, które uzupełniają nasze możliwości jako potencjalnego dostawcy systemów uzbrojenia ISS, a w połączeniu z tym tworzy trwałą ofertę dla globalnych klientów.
Zaprezentowany, wielozadaniowy okręt ma 138,7 metrów długości, a jego maksymalna wyporność ma wynieść do 5 700 ton. Zasięg wyniesie do 9000 mil morskich, a prędkość maksymalna do 28 węzłów. W zależności od konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do 120. Będzie więc większy od fregat typu 23, które zastąpi mając jednocześnie mniej liczną załogę.
Napęd stanowią cztery silniki diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW), a a także potrzebną energię zapewnią cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW). W wyposażeniu znajdzie się radar Thales NS110, system zarządzania walką Tacticos, zintegrowany system nawigacji i stanowiska nawigacyjnego od Raytheon, radary nawigacyjne Terma Scanter i Raytheon NSX, system łączności satelitarnej Viasat Ultrahigh-frequency, a także Sonar 270 wyszukiwania zagrożeń nawodnych (SSTD).
Uzbrojenie mają stanowić automatyczna armata morska Bofors Mk 110 57 mm, dwie automatyczne armaty morskie Bofors 40 Mk4 40 mm, cztery karabiny maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134, wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41, a także 32-komorowy system wyrzutni Mark 41 VLS, który ma otrzymać m.in. pociski manewrujące BGM-109 i pociski przeciwlotnicze Sea Ceptor.
Okręt posiada hangar i lądowisko dla śmigłowca Wildcat lub Merlin, a w jego wyposażeniu znajdą się też łodzie typu RHIB i bezzałogowe pojazdy nawodne oraz podwodne. Wyposażenie to może uzupełnić w ramach rozwiązania modułowego sześć dwudziestostopowych kontenerów (TEU) zapewniając wymianę i dostosowanie sprzętu do wykonywania konkretnych zadań czy operacji.
Prace nad fregatami typu 31 (określanymi też jako typ Inspiration) budzą zainteresowanie wśród komentatorów i specjalistów w Polsce, gdyż są oparte na platformie Arrowhead 140, która jest też wzorem dla okrętów aktualnie powstających tak w naszym kraju, a także w Indonezji. Dla polskiej Marynarki Wojennej są budowane od sierpnia 2023 roku w PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni, a pierwsza z nich, przyszły ORP Wicher, ma zostać zwodowana w 2026 roku. W maju rozpoczęła się budowa drugiej jednostki, przyszłego ORP Burza. Wszystkie trzy (wraz z planowanym ORP Huragan) mają wejść do służby w latach 2029-2031. Z kolei dla indonezyjskich sił morskich są budowane w PT PAL Indonesia dwie, określane jako typ Fregat Merah Putih, czyli „Czerwono-Biała Fregata”. Data ich przyjęcia do służby oraz nazwy nie są na ten moment wciąż znane.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek