Stocznia należąca do Huntington Ingalls Industries przekazała do US Navy 25. okręt podwodny typu Virginia, USS Massachusetts (SSN 798). Już niedługo jednostka ta wejdzie do służby, po ponad pięciu latach prac.
Budowa dużych patrolowców typu Heritage miała stanowić dowód zdolności amerykańskiej branży stoczniowej do zaspokajania swoich potrzeb. Z powodu trudności w budowie, przekroczenia budżetu, opóźnień oraz zmian w polityce władz względem tego przedsięwzięcia, wykonawca, Eastern Shipbuilding Group (ESG) z siedzibą na Florydzie, zdecydował się zawiesić prace. W efekcie część pracowników stoczni ma stracić pracę. Na tym chce skorzystać amerykański oddział australijskiego koncernu Austal.
Po serii zakończonych sukcesami testów, w trakcie których wykorzystywano broń laserową do zestrzeliwania bezzałogowych pojazdów latających o dużej prędkości, brytyjskie władze zakupią systemy o wartości blisko 316 mln funtów. Kontrakt podpisano z MBDA UK, który ma zająć się dalszym rozwojem tego uzbrojenia. Przez dwa lata będzie testowane na pokładzie jednego z niszczycieli typu 45.
Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Seria fregat określanych jako obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI), budowana przez Naval Group, powstaje dla Francji i Grecji. Pierwszy z tych krajów otrzymał już okręt, drugi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Pojawiły się informacje, że zamówienie na trzy takie jednostki może złożyć Portugalia.
Hiszpański koncern jest głównym wykonawcą programu budowy okrętów wsparcia nowej generacji, które wejdą w skład Royal Fleet Auxiliary. Navantia poinformowała, że w listopadzie zakończył się Krytyczny Przegląd Projektu (Critical Design Review, CDR). To oznacza, że mogą ruszyć prace stoczniowe.
W Panama City na Florydzie miała miejsce uroczystość oddania do służby ostatniego okrętu rodzaju LCS (Littoral Combat Ship) typu Indpendence. USS Pierre (LCS 38) jest ostatnim z 19 jednostek w swojej serii, kończąc tym samym budzące kontrowersje przedsięwzięcie związane z ich powstawaniem. Pojawia się pytanie, jak długo wszystkie te jednostki pozostaną w służbie, biorąc pod uwagę plany rozwojowe US Navy.
Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
Francuski koncern Naval Group poinformował 14 listopada o podpisaniu umowy wykonawczej na czwartą fregatę serii FDI dla Marynarki Wojennej Grecji. W ten sposób zostało potwierdzone zamówienie ogłoszone we wrześniu, wpisujące się zarówno w plany modernizacji greckiej floty, jak i rosnący portfel zamówień wykonawcy.
Koncern Navantia zaprezentował zdjęcia, na których drugi okręt podwodny serii S-80 (typ Isaac Peral), Narciso Monturiol, jest już na wodzie. Jednostka została zwodowana z wykorzystaniem doku pływającego i teraz czekają ją dalsze prace związane z doposażeniem, a także próby morskie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem