Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
Brytyjski Port Felixstowe przywitał Ane Maersk, pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem. To także pierwsze zawinięcie tego statku do portu w Europie Zachodniej w ramach ustalonej trasy żeglugowej, która wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi i branży morskiej.
Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
Maersk ogłosił, że pierwszy duży kontenerowiec napędzany metanolem zostanie zwodowany jeszcze tej zimy i obsługiwać będzie trasę między Azją a Europą.
Chiński statek do śledzenia satelitów i telemetrii rakietowej Yuan Wang 5 zawinął 29 marca do portu w Durbanie w RPA. To kolejne, kontrowersyjne posunięcie władz południowoafrykańskich, goszczących u siebie statek pełniący funkcje cywilno-wojskowe. Jej przybycie zostało zinterpretowane jako kolejna oznaka coraz większego zbliżenia RPA do interesów Chin i Rosji, po głośnych ćwiczeniach morskich między tymi trzema państwami na początku tego roku.
Urzędnicy z lankijskiej Agencji Ochrony Środowiska Morskiego (MEPA) informują, że pozostałe elementy kontenerowca X-Press Pearl, który spłonął i zatonął niedaleko Kolombo, zostaną usunięte do tego tygodnia. Druga faza operacji ratunkowej miała zakończyć się usunięciem wraku i ostatecznym uprzątnięciem pozostałych szczątków z dna oceanu.
W największym porcie na Sri Lance, w Kolombo, rozpoczęła się budowa nowego terminalu kontenerowego. Prace wystartowały w czasie, gdy kraj zmaga się z olbrzymim kryzysem gospodarczym. Terminal jest częściowo finansowany przez indyjską spółkę Adani.
Statek badawczy chińskiej armii Yuan Wang 5, zdolny do śledzenia satelitów, rakiet i pocisków balistycznych, zawinął we wtorek do zbudowanego przez Chiny portu Hambantota na Sri Lance mimo obaw zgłaszanych przez Indie i USA – podała agencja Reutera.
Wrak kontenerowca X-Press Pearl, który w czerwcu zatonął u wybrzeży Sri Lanki, powodując katastrofę ekologiczną, zostanie wydobyty z dna morskiego – zapowiedział w środę jego singapurski operator.
Setki martwych zwierząt morskich zostały wyrzucone na brzeg w Sri Lance kilka tygodni po zapaleniu się i zatonięciu u wybrzeży Kolombo statku towarowego X-Press Pearl, który przewoził niebezpieczne chemikalia - podaje w piątek portal BBC News.
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Polski Związek Żeglarski odsłania olimpijskie karty. Kolejne rekomendacje imienne
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie
Wymiana doświadczeń podczas wizyty na budowie farmy wiatrowej Moray West w Szkocji
W tym miesiącu odbędzie się ćwiczenie taktyczno-specjalne z zakresu reagowania kryzysowego pk. "Sarex 24"