W największym porcie na Sri Lance, w Kolombo, rozpoczęła się budowa nowego terminalu kontenerowego. Prace wystartowały w czasie, gdy kraj zmaga się z olbrzymim kryzysem gospodarczym. Terminal jest częściowo finansowany przez indyjską spółkę Adani.
O rozpoczęciu prac poinformował Upul Jayatissa, dyrektor zarządzający państwowej spółki Sri Lanka Ports Authority (SLPA). Inwestycja warta jest 700 milionów dolarów. Harmonogram zakłada, że pierwszy etap prac ukończony zostanie w trzecim kwartale 2024 roku, a całość do końca 2025 roku.
Roboty w Kolombo rozpoczynają się w momencie, gdy na Sri Lance panuje największy od dekad kryzys ekonomiczny, wiążący się również z zwiększającą się imigracją z kraju. Swoim południowym sąsiadom próbują pomóc Indie, które udzieliły lankańskiemu rządowi wsparcia finansowego, dzięki czemu również umocowały w kraju indyjskie firmy, które inwestują i realizują długoterminowe projekty. Jednym z nich jest rzeczony terminal portowy, który jest współfinansowany przez indyjską Adani Group, należącą do najbogatszego człowieka na kontynencie azjatyckim, Gautama Adaniego.
Port w Kolombo jest tym samym kolejnym krokiem na drodze zbudowania dominującej pozycji Adani Group w światowej gospodarce morskiej. Hindusi nie ukrywają, że mają także zakusy na porty w Europie. Docelowo chcieliby rozwijać się w kierunku Morza Śródziemnego, by przejąć jak najwięcej operacji obsługujących ruch między Europą i Azją.
Jednocześnie Sri Lanka i jej porty jest kolejną sceną rywalizacji gospodarczej między Indiami i Chinami. Oba kraje chciałyby mieć jak najwięcej wpływów na kontynencie. W samym Kolombo na Adani posiada 51 proc. udziałów w terminalu West Container Terminal. W tym samym porcie inny terminal – Colombo International Container Terminals – jest zarządzany przez chińską China Merchants Port Holdings.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?