DCT Gdańsk, największy i najszybciej rozwijający się kompleks kontenerowy w rejonie Morza Bałtyckiego ma nową nazwę - Baltic Hub. Operator terminalu ogłosił zmianę nazwy, która ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe. Po zakończeniu budowy trzeciego nabrzeża głębokowodnego Baltic Hub stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie.
Od momentu uruchomienia kompleksu, 15 lat temu, jego operator zanotował imponujący wzrost, zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej, sięgającej 500 000 TEU (20-stopowych kontenerów), aby w 2021 roku stać się prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, które obsłużyły w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU. W tej chwili Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1 300 metrów, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.
Ponadto Baltic Hub stał się bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej z usługami, obejmującymi rynki śródlądowe, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. To rezultat systematycznych, realizowanych na przestrzeni lat inwestycji, które w najbliższej przyszłości podniosą zdolność przeładunkową Baltic Hub na kolei z obecnych 750 000 do ponad miliona TEU.
Trzecie głębokowodne nabrzeże
Hub terminalowy wciąż się
rozwija. Baltic Hub wkrótce rozpocznie budowę trzeciego terminalu
(nabrzeża) głębokowodnego znanego jako T3. Dzięki tej inwestycji Baltic
Hub stanie się jednym
z największym kompleksów terminali
kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej
generacji, przypływających na Bałtyk. Uruchomienie dodatkowego nabrzeża
oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy
Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych
oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów
Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych.
W
ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie
głębokowodne nabrzeże o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o
powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7
suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie
oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.
Dyrektor
Generalny Baltic Hub Charles Baker podzielił się tajemnicą sukcesu
firmy. „To efekt doskonałego położenia naszego hubu, z dobrym dostępem
do morza i brakiem ograniczeń pływowych, ale także doskonałych
możliwości operacyjnych oraz wsparcia i inwestycji
w infrastrukturę ze strony polskiego rządu".
15 rocznica
Baltic
Hub ogłosił nową nazwę swoim pracownikom w październiku 2022 roku, w
dwa tygodnie po zorganizowaniu wydarzenia z okazji 15 urodzin. Od
momentu powstania terminal dokonał kilku imponujących osiągnięć:
obsłużył ponad 15 milionów TEU, 700 statków, w tym 100 zawinięć
największych kontenerowców świata, 6 000 pociągów i 600 000 ciężarówek
rocznie.
Baltic Hub jest również posiadaczem wielu imponujących
rekordów: w 2019 roku jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył
ponad 2 miliony TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 roku pobił swój
rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku - 20 207 TEU. W
listopadzie tego samego roku BH pobił również swój rekord, obsługując
siedemdziesiąt statków w ciągu miesiąca.
„Jesteśmy niezwykle
dumni z naszego terminalu i dajemy też jasno do zrozumienia, że
dzisiejszy Baltic Hub nie istniałby bez ciężkiej pracy i zaangażowania
wszystkich naszych pracowników, a także wiary w nas i lojalności wobec
nas wszystkich interesariuszy, klientów, kredytodawców, dostawców i
społeczności lokalnych w ciągu tych 15 lat" - powiedział Charles Baker.
O Baltic Hub
Baltic Hub został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.
Łączna
długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co
pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700
statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W
2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r.
osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą
przepustowość od początku istnienia terminalu.
W październiku 2022 r. BH rozpocznie budowę swojego trzeciego głębokowodnego nabrzeża (T3)
o
długości 717m oraz głębokości 17,5m. W ramach inwestycji powstanie też
plac o powierzchni 36,5 ha. Po zakończeniu budowy BH będzie jednym z
największych kontenerowych hubów
w Europie. Otwarcie T3 dla
działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024
r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
BH
zatrudnia ponad 1100 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i
okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i
polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do
budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
BH jest
własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%)
oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors
(30%).
O PSA International
PSA International (PSA)
jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów
towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w
Singapurze i Antwerpii,
a globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji
w 42 krajach świata. Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali
głębokowodnych, kolejowych i śródlądowych, a także firmy stowarzyszone w
zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i
cyfrowych. Wykorzystując szeroką wiedzę i doświadczenie zróżnicowanego
globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i
partnerami w celu świadczenia światowej klasy usług portowych,
opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie przewozu ładunków i
współtworzenia sieci logistycznej. Jako partner wyboru w globalnych
łańcuchach dostaw, PSA jest „World’s Port of Call”. Odwiedź nas na
www.globalpsa.com lub śledź nas na LinkedIN i Facebooku (@globalpsa).
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?