• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – konosament bezpośredni. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – contracts of affreightment) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi, z kolei, na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

16.10.2025, 19:56
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Kwit sternika („Mate’s Receipt”) – w świetle prawa angielskiego (Część III)

Kontynuując Część I Kwit sternika („Mate’s Receipt”) – w świetle prawa angielskiego. Część I i II Kwit sternika („Mate’s Receipt”) – w świetle prawa angielskiego (Część II) opracowania dotyczącego morskiego dokumentu przewozowego zwanego „kwit sternika” („Mate’s Receipt”), koniecznym wydaje się zajęcie następującymi kwestiami.

26.09.2025, 13:12
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – płatność „demurrage”

Co do zasady, w przypadku w którym umowa czarteru na podróż ustanowiła, expressis verbis, płatność „demurrage” (przestojowego) w przypadku, gdy statek pozostanie w porcie ponad okres ładowania (przekroczenie „laytime”)), obowiązek tej płatności spoczywa na stronie umowy czarteru – czarterującym (frachtującym). Jest to logiczna konsekwencja, uznania, iż tego typu płatność jest swoistą formą kary umownej („liquidated damages”) płatnej przez czarterujących za naruszenie umowy czarteru, gdzie „(…) on payment of the agreed rate (the c

27.08.2025, 15:37
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Posiedzenie Rady AGRIFISH – wyzwania w regionie Morza Bałtyckiego

14 lipca 2025 r. na marginesie Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa ministrowie z Dani, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec Polski i Szwecji odpowiedzialni za rybołówstwo rozmawiali na temat wyzwań, jakie stoją przed Unią Europejską w zakresie rosnącej liczby kormoranów i szarych fok w regionie Morza Bałtyckiego. Organizatorem spotkania był minister spraw regionalnych i rolnictwa Republiki Estonii Hendrik Johannes. Stronę polską reprezentował sekretarz stanu Jacek Czerniak.

15.07.2025, 15:01
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – zakres uprawnień armatora i czarterującego

W naszej publikacji Czarter na czas w świetle common law oraz Reguł Hague-Visby, omówiliśmy bazowe relacje pomiędzy stronami umowy czarteru na czas (armatorem i czarterującym) oraz złożone interakcje prawne postanowień umowy czarterowej, a regułami przewozowymi Hague-Visby.

23.06.2025, 10:38
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Projekt FSRU: Gaz-System pokazuje przewiert pod Wisłą

Gaz-System jest w trakcie budowy gazociągu, którym rozprowadzany będzie gaz z zacumowanego na Zatoce Gdańskiej pływającego terminala regazyfikacyjnego FSRU. Trwa realizacja rekordowego, kilometrowego przewiertu pod Wisłą.

17.06.2025, 23:55
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – premia za pośpiech („dispatch money”)

Okres ładowania (lay-time), pozostaje zawsze w pełnej dyspozycji czarterującego („The Theraios” [1971] 1 Lloyd’s Rep. 209). Z jednej strony zatem, armator (przewoźnik) nie ma prawa do ingerencji w sposób i tempo przyjęte przez czarterujących w związku z za/wyładunkiem. Lord Salmon (J) ujął to w następujący sposób „The method of loading and discharging the ship is entirely a matter for the charterer to decide (…). Nor is it of any consequence to the owners whether the loading or discharge proceed very slowly on some days or except

12.06.2025, 11:13
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament a warunki umowy czarteru

W naszych opracowaniach Konosament – inkorporacja warunków umowy czarteru. Część I, Konosament – inkorporacja warunków umowy czarterowej. Część II podjęliśmy bardziej szczegółową analizę tzw. konosamentów czarterowych – to jest konosamentów, które inkorporują lub które odsyłają do warunków umowy czarterowej, którą armator statku (będący jednocześnie „przewoźnikiem”, wystawcą danego konosamentu) zawarł z czarterującym.

02.06.2025, 15:21
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Hierarchia dokumentów w umowach portowych

Porty morskie to akweny i grunty oraz związaną z nimi infrastruktura. Budowa i modernizacja portów wiąże się z wieloma specyficznymi wymaganiami prawnymi oraz technicznymi. W praktyce zawarcie wszystkich wymagań i regulacji w jednym dokumencie nie jest możliwe, a wraz ze wzrostem liczby załączników do umowy rośnie również ryzyko niespójności i sporów.

02.06.2025, 13:36
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Zwłoka w przewozie ładunków kontenerowych. Część I

Opóźnienie w terminowym dowiezieniu (więc po okresie, w którym przewidywane było dowiezienie statkiem ładunku kontenerowego, zgodnie z „grafikiem” danego przewoźnika („vessel schedule”) czy w bliższej perspektywie zgodnie z ETA), może być spowodowane bardzo wieloma czynnikami. Mogą to być więc przyczyny związane z operacjami ładunkowymi (opóźniony załadunek czy przeładunek, to jest tzw. „transshipment”) czy też okoliczności innej natury, jak na przykład kongestia w porcie, przeszkody natury technicznej, czy nawigacyjnej, jakie na

23.05.2025, 12:59
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.