Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej, które odbyło się 10 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni, wiele miejsca poświęcono innowacjom w branży morskiej, w tym cyfryzacji. Podczas panelu „Cyberbezpieczeństwo i Żegluga Autonomiczna: Technologie na kursie: Systemy Autonomiczne, Sztuczna Inteligencja i Cyfrowa Odporność w Gospodarce Morskiej – Szanse, czy Zagrożenia?” szczegółowo przyjrzano się roli AI w tworzenie zarówno nowych możliwości rozwoju w branży morskiej.
Ministrowie obrony Finlandii i Szwecji odwiedzili stocznię Rauma Marine Constructions, gdzie zapoznali się z trwającą budową czterech korwet typu Pohjanmaa, w ramach projektu Squadron 2020. Jednostki te mają wzmocnić potencjał fińskich sił morskich (Merivoimat) i zarazem stanowić dowód potencjału krajowego przemysłu okrętowego. Biorąc pod uwagę zaangażowanie szwedzkiego koncernu Saab w to przedsięwzięcie oraz plany rządu w Sztokholmie celem zakupu nowych okrętów, pojawiają się pytania, czy kolejne powstaną właśnie w Finlandii.
Znajdująca się w Finlandii stocznia Rauma Marine Constructions (RMC) poinformowała o przebiegu prac nad największym przedsięwzięciem w historii rodzimej branży okrętowej, budowy korwet typu Pohjanmaa. Po zwodowaniu pierwszej z nich w sierpniu tego roku, aktualnie trwa budowa trzech jednostek. Ambitne plany zakładają, że do 2029 roku powstaną cztery okręty z tej serii, które wejdą w skład Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat).
Do japońskiego portu w Yokosuce wszedł niszczyciel typu Zumwalt, USS Michael Monsoor (DDG 1001). Z racji na swój nietypowy wygląd, przywodzący na myśl bardziej kosmiczny okręt rodem z science-fiction, wzbudził ogromne zainteresowanie wśród okolicznych mieszkańców oraz fascynatów militariów z całego kraju. Wielu z nich dzieli się zdjęciami wyjątkowej jednostki.
Już 10 lat w Siemirowicach istnieje Morska Jednostka Rakietowa, podporządkowana pod 3. Flotyllę Okrętów. Posiadająca w swoim uzbrojeniu pociski przeciwokrętowe NSM (Naval Strike Missile) uzupełnia potencjał sił okrętowych i pozostaje bardzo aktywna pod kątem swoich zadań i udziału w ćwiczeniach krajowych oraz międzynarodowych. Ma też przed sobą wielkie możliwości rozwoju, biorąc pod uwagę plan stworzenia na jej podstawie, w ramach struktur morskiego rodzaju sił zbrojnych, Brygady Rakietowej Marynarki Wojennej.
W trakcie trwających od 5 do 20 czerwca największych ćwiczeniach NATO na Bałtyku pk. „Baltops” odbyło się szereg epizodów ćwiczebnych, pozwalających załogom okrętów różnych typu i klas sprawdzić się w ramach różnorodnych scenariuszy. Nie brakowało tu również nietypowych sytuacji, jak przy okazji wysłania brytyjskiego patrolowca HMS Dasher do szwedzkiego okrętu podwodnego HMS Södermanland. Załoga zmagała się z wyzwaniem wynikającym z braku… kawy.
Od 3 czerwca ponad 40 okrętów różnych klas i typów, 25 śmigłowców i samolotów oraz około 9000 żołnierzy bierze udział w tegorocznym ćwiczeniu pk. „Baltops 2025”. Jest to obecnie najważniejsze morskie ćwiczenie NATO w basenie Morza Bałtyckiego i zarazem największe. Biorą w nim udział również polskie okręty.
Siły morskie Wielkiej Brytanii przeprowadziły testy bezzałogowego pojazdu latającego o nazwie Puma, wspierającego działania śmigłowca morskiego Merlin w zakresie monitorowania sytuacji na morzu. To pierwszy raz, kiedy Royal Navy użyła drona, aby pomóc w kierowaniu działaniami załogowych jednostek i pomóc w położeniu fundamentów pod przejście do „nowej ery lotnictwa morskiego”.
W mieszczącej się w Finlandii stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) odbyła się wyjątkowa uroczystość. 21 maja zwodowano pierwszą z czterech korwet programu Squadron 2020, Pohjanmaa. Z racji na swoje rozmiary stanie się największym okrętem w historii fińskich sił morskich (Merivoimat).
W bazie morskiej w Devonport odbyła się nietypowa ceremonia wcielenia do służby nowej jednostki do działań podwodnych. Jak w przypadku okrętów, w jej trakcie miał miejsce chrzest, a oprawę zapewniła orkiestra wojskowa. Cała nietypowość wynikała z faktu, że ceremonia dotyczyła bezzałogowego pojazdu, który ma wspierać działania brytyjskiej floty i stanowić dla niej „nową jakość”. Kontrakt na budowę wynosił 15,4 mln funtów, a pieczę miał nad nim Departamentu Rozwoju Royal Navy.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”