W mieszczącej się w Finlandii stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) odbyła się wyjątkowa uroczystość. 21 maja zwodowano pierwszą z czterech korwet programu Squadron 2020, Pohjanmaa. Z racji na swoje rozmiary stanie się największym okrętem w historii fińskich sił morskich (Merivoimat).
Wodowanie okrętu stanowi kamień milowy na kilku poziomach, będąc istotnym etapem programu rozpoczętego w 2019 roku, a także samej budowy jednostki, co miało miejsce w październiku 2023 roku. W uroczystości wodowania wzięli udział przedstawiciele RMC, władz Finlandii, kadry dowódczej sił zbrojnych i morskich, Departamentu Logistyki Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) a także innych zaproszonych gości. Jeszcze na początku maja tego roku jednostkę przeniesiono z hali kadłubowej do basenu stoczniowego, gdzie kontynuowano jej budowę i doposażanie.
– Ten ważny dla marynarki wojennej projekt przebiega zgodnie z ustaleniami. Te imponujące okręty będą kluczową częścią zdolności uderzeniowych marynarki wojennej w nadchodzących dziesięcioleciach, zarówno w krajowych, jak i sojuszniczych misjach wspólnej obrony – podkreślił kadm. Tuomas Tiilikainen, dowódca marynarki wojennej.
Na nagraniu z ceremonii wodowania zaprezentowano część procesu produkcyjnego, w tym wyprowadzenia częściowo wyposażonego i pomalowanego kadłuba poza halę, a następnie umieszczenie w doku, gdzie miały miejsce dalsze prace, w tym kluczowe umieszczenie i zaimplementowanie antenomasztu.
– Wodowanie pierwszej wielozadaniowej korwety klasy Pohjanmaa jest znaczącym kamieniem milowym w projekcie i pokazuje płynną współpracę między Marynarką Wojenną, Organizacją Logistyki Obronnej, RMC, Saab i wieloma innymi operatorami przemysłowymi – zaznaczył gen. bryg. Juha-Matti Ylitalo, zastępca dyrektora Departamentu Logistyki Sił Obronnych.
🛳 Tulevaisuuden meripuolustus etenee – ensimmäinen Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetti vesille!
— Puolustusvoimien logistiikkalaitos (@pvlogl) May 21, 2025
Vesillelasku 21.5. Raumalla on tärkeä askel matkalla kohti uutta suorituskykyä. Modernit alukset turvaavat Itämerta vuodesta 2027 alkaen.#LV2020 #pvlogl #Merivoimat #RMC #laivue2020 pic.twitter.com/seDKdXTc7q
Korwety typu Pohjamnaa mają wyróżniać się na tle innych jednostek w swojej klasie pokaźnymi rozmiarami. Mając długość 117 metrów i wyporność 4 300 ton do nawet 4 500 ton będą porównywalne bardziej z fregatami. Staną się też największymi od lat okrętami w Merivoimat i prawdopodobnie też w całej historii formacji. Ich projekt powstawał z myślą o zmiennych warunkach panujących na Morzu Bałtyckim. Zgodnie z jego założeniami będą zdolne do działań w środowisku wielodomenowego pola walki, zwalczając cele nawodne, podwodne i powietrzne. Przewiduje się wykorzystanie nawet do wsparcia działań przeciwminowych. Oprócz tego ich zadaniem będzie ochrona transportu drogą morską, nawodnej infrastruktury krytycznej, jak i całej linii brzegowej Finlandii, biorąc pod uwagę długotrwałą aktywność na morzu.
Nowe jednostki wyróżniają się także wysokim stopniem autonomiczności, gdyż załoga będzie liczyć zaledwie 73 osoby, z możliwością jej zwiększenia w zależności od celu misji. Napęd tworzą CODLAG (Combined diesel-electric and gas) o mocy 28 MW, dwa wały i śruby o regulowanym skoku oraz dwa stery strumieniowo-dziobowe. Okręt osiągnie prędkość do 26 węzłów, a maksymalny zasięg działania wyniesie 3 500 mil morskich. W wyposażeniu każdej z jednostek znajdzie się system zarządzania walką Saab 9LV (CMS), radar 3D Saab Sea Giraffe 4A FF AESA, radar 3D krótkiego zasięgu Saab Sea Giraffe 1X, dwa radary Saab Ceros 200, optoelektroniczne systemy kierowania ogniem i sonary: Patria Sonac DTS, montowany na kadłubie Kongsberg SS2030 oraz sonar Kongsberg SD9500.
Uzbrojenie będą stanowić armata morska Bofors 57 mm/70 SAK
Mk3, dwa zdalnie stanowiska uzbrojenia (Remote Weapon System, RWS) Saab
Trackfire, osiem rakiet ziemia-ziemia Gabriel V, osiem wyrzutni Mk41 VLS z 32
rakietami ziemia-powietrze Evolved Sea Sparrow, miny morskie i torpedy
zwalczania okrętów podwodnych Tp47. Każdy okręt będzie także posiadał hangar i
lądowisko do obsługi śmigłowca oraz potencjalnie bezzałogowych pojazdów
latających.
Pohjanmaa, pierwsza korweta z serii, ma wejść do służby jeszcze w 2027 roku po zakończeniu doposażania i prób morskich. Wszystkie jednostki mają wejść do służby do 2029 roku. Wprost ekspresowe tempo budowy tych jednostek, większych od wielu innych korwet (np. niemieckie serii K130, mające do 90 metrów długości i do 1840 ton wyporności powstają w ciągu 5-6 lat), wynika z zdolności przerobowych zakładu RMC, produkującego okręty dla sił morskich Finlandii, a także jego rozmiarów. Do tego dochodzi zaangażowanie wielu podwykonawców. Jednym z ważniejszych jest szwedzki koncern Saab, który w swojej stoczni Kockums w Karlskronie buduje wspomniane antenomaszty. Co istotne, pierwszy z nich zaczął powstawać w sierpniu 2023 roku, czyli jeszcze nim ruszyły oficjalne prace w Finlandii, a dzięki niemal równoczesnej budowie te mogły znacznie przyspieszyć.
W maju położono stępkę pod drugą z czterech zaplanowanych jednostek. Nowe okręty będą wchodzić do służby w latach 2027-2029. Zdając sobie sprawę ze znaczenia transportu morskiego i umiejscowienia tuż obok Rosji, z którą Finlandia dzieli nie tylko granicę lądową, ale i morską, władze w Helsinkach chcą, by korwety dzięki implementacji różnorodnego uzbrojenia były w stanie działać w środowisku zagrożeń wielodomenowych, stając się centrum systemu obrony na morzu. Z racji na dołączenie kraju do NATO w kwietniu 2023 roku, nowe okręty mają także stać się ważną częścią obrony wschodniej flanki, wspierając działania sojusznicze.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów