• <
nauta_2024

Stępka pod drugą korwetę dla Finlandii została położona. Stocznia podkreśla szybkie tempo prac

12.05.2025 09:55 Źródło: Departamentu Logistyki Sił Obronnych Finlandii
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stępka pod drugą korwetę dla Finlandii została położona. Stocznia podkreśla szybkie tempo prac
Fot. Departamentu Logistyki Sił Obronnych Finlandii

W stoczni znajdującej się w Raumie odbyło się 8 maja położenie stępki pod drugą korwetę proj. Squadron 2020, określanych też jako typ Pohjanmaa. Nowe okręty mają wzmocnić potencjał obronny Finlandii, jednocześnie podkreślając zdolności krajowego przemysłu okrętowego w zakresie budowy dużych jednostek nawodnych, tak na rynek cywilny, jak i wojskowy.

Wydarzenie poprzedza zapowiadane od pewnego czasu wodowanie pierwszej z czterech korwet zaplanowanej serii. Wedle ambitnych planów fińskiego Departamentu Logistyki Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) wszystkie okręty mają wejść do służby do 2029 roku, a przypomnijmy, budowa pierwszego z nich rozpoczęła się w 2023 roku.

Druga z korwet znajduje się w budowie od października 2024 roku, w hali wielofunkcyjnej znajdującej się w stoczni Rauma Marine Constructions. (RMC). W dniu uroczystości blok tworzący symboliczną stępkę został położony na podstawach konstrukcyjnych, a następnie zaplombowano w nim monety z myślą o szczęściu i pomyślności dla konstruktorów i załogi, zgodnie z wielowiekową tradycją. Podczas wydarzenia byli obecni przedstawiciele wykonawcy zlecenia, Departamentu Logistyki Sił Obronnych, kadry marynarki wojennej (Merivoimat), towarzystwa klasyfikacyjnego statków Lloyd’s Register, a także podmiotów zaangażowanych w przedsięwzięcie jako podwykonawcy i dostawcy wyposażenia. Wśród tych ostatnich byli reprezentanci Saab, który odpowiada za dostawę m.in. nadbudówek dla okrętów.

Jak podkreśla fiński resort obrony, stępka pod pierwszą z korwet została położona w kwietniu 2024, a kadłub miał być gotowy już w grudniu tego samego roku. Aktualnie przyszła korweta jest przygotowywana do wodowania i jak zapowiadał departament, wodowanie ma nastąpić wiosną tego roku, o ile nie nastąpią opóźnienia.

Korwety typu Pohjanmaa, fot. MW Finlandii

Korwety typu Pohjamnaa mają wyróżniać się na tle innych jednostek w swojej klasie pokaźnymi rozmiarami. Mając długość 117 metrów i wyporność 4 300 ton do nawet 4 500 ton będą porównywalne bardziej z fregatami. Staną się też największymi od lat okrętami w Merivoimat i prawdopodobnie też w całej historii formacji.

Nowe jednostki mają się także wyróżniać wysokim stopniem autonomiczności, gdyż załoga będzie liczyć zaledwie 73 osoby, z możliwością jej zwiększenia w zależności od celu misji. Napęd tworzą CODLAG (Combined diesel-electric and gas) o mocy 28 MW, dwa wały i śruby o regulowanym skoku oraz dwa stery strumieniowo-dziobowe. Okręt osiągnie prędkość do 26 węzłów, a maksymalny zasięg działania wyniesie 3 500 mil morskich. W wyposażeniu każdej z jednostek znajdzie się system zarządzania walką Saab 9LV (CMS), radar 3D Saab Sea Giraffe 4A FF AESA, radar 3D krótkiego zasięgu Saab Sea Giraffe 1X, dwa radary Saab Ceros 200, optoelektroniczne systemy kierowania ogniem i sonary: Patria Sonac DTS, montowany na kadłubie Kongsberg SS2030 oraz sonar Kongsberg SD9500.

Uzbrojenie będą stanowić armata morska Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, dwa zdalnie stanowiska uzbrojenia (Remote Weapon System, RWS) Saab Trackfire, osiem rakiet ziemia-ziemia Gabriel V, osiem wyrzutni Mk41 VLS z 32 rakietami ziemia-powietrze Evolved Sea Sparrow, miny morskie i torpedy zwalczania okrętów podwodnych Saab Torped 47 (Tp47). Każdy okręt będzie także posiadał hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca oraz potencjalnie bezzałogowych pojazdów latających.

Korwety typu Pohjanmaa zaprojektowano z myślą o całorocznej eksploatacji w zmiennych warunkach Morza Bałtyckiego. Zgodnie z projektem będą zdolne do działań w środowisku wielodomenowego pola walki, zwalczając cele nawodne, podwodne i powietrzne. Przewiduje się wykorzystanie nawet do wsparcia działań przeciwminowych. Oprócz tego ich zadaniem będzie ochrona transportu drogą morską, nawodnej infrastruktury krytycznej, jak i całej linii brzegowej Finlandii, biorąc pod uwagę długotrwałą aktywność na morzu.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.