Jeden z najnowszych polskich okrętów, korweta patrolowa ORP Ślązak, nieczęsto pokazuje się przy okazji ćwiczeń czy udziału w operacjach. Mimo ogłoszenia wstępnych konsultacji rynkowych na jej dozbrojenie wciąż nie wyłoniono wykonawcy tej kluczowej modernizacji. Dodatkowo Komenda Portu Wojennego ogłosiła, że elementy wyposażenia wymagają naprawy i ogłosiła związane z tym przetargi.
Praktycznie gotowe są specjalne silniki dla trzech okrętów serii Kormoran budowanych w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Przekazanie ich do stocznie nastąpi w najbliższych tygodniach. - To unikatowe rozwiązania mogące być naszym produktem eksportowym - ocenia dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych w Sosnowcu.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Marynarka Wojenna Rumunii (Forțele Navale Române) od lat boryka się z problemem starzejących się okrętów i szeregiem nieudanych inicjatyw mających „odmłodzić” jej stan. Tamtejsza prasa informuje, że resort obrony zdecydował się na odkupienie od Turcji okręt z jednej z najnowszych serii. Celem jest pilne zaspokojenie potrzeb państwa w zakresie zdolności do prowadzenia działań morskich. Mimo to nie brakuje krytycznych opinii na temat tego zakupu.
Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała 4 czerwca, że uruchomiono postępowanie przetargowe, dotyczące naprawy armaty morskiej 76 mm, OTO Melara Super Rapid L/62, produkcji włoskiej firmy Leonardo, stanowiącej główne uzbrojenie korwety patrolowej ORP Ślązak (241), wchodzącej w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Drugiego dnia konferencji Defence24 Days miał miejsce Blok Prezentacyjny pt. „Modernizacja Marynarki Wojennej RP”, w trakcie którego mieli wystąpienia przedstawiciele podmiotów krajowych i zagranicznych oraz sił morskich. Prezentacja aktualnych planów rozwojowych polskiej Marynarki Wojennej mogła uchodzić za powtórzenie znanych informacji według osób doskonale obeznanych w tematyce. Mimo to nie brakowało zagadnień, które dla wielu z nich były zaskoczeniem.
Niedawna informacja o rozwinięciu oferty Hanwha Ocean w ramach programu „Orka” o rozwiązanie pomostowe w postaci używanego okrętu sprawiła, że powrócił temat tego, czy polska Marynarka Wojenna potrzebuje czegoś takiego. W obliczu posiadania jednego, niemal 40-letniego ORP Orzeł, pojawia się pytanie, czy w sytuacji wyzwania, jakim jest utrzymanie ciągłości szkolenia kadr, takie rozwiązanie jest konieczne, czy też w obliczu wydatków państwa i różnych alternatyw w rzeczywistości zbyteczne.
Podczas uroczystości chrztu i wodowania piątego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Rybitwa (605), odbyło się także podpisanie umowy trzech podmiotów w sprawie współpracy na rzecz eksportu okrętów tej serii do zagranicznych odbiorców. Ma to stanowić nową jakość w krajowej branży morskiej, wpływając na jej dalszy rozwój i zwiększanie prestiżu na arenie międzynarodowej.
Po ogłoszeniu przez Agencję Uzbrojenia wstępnych konsultacji rynkowych na początku stycznia tego roku pojawiło się istne mrowie potencjalnych chętnych do modernizacji korwety patrolowej ORP Ślązak. Dzięki temu wcielony do służby w 2019 roku okręt ma zyskać uzbrojenie, które pozwoli mu wykonywać większy zakres zadań zarówno w wariancie narodowym, jak i sojuszniczym.
Dyrektor generalny TKMS twierdzi, że wybór amerykańsko-włoskiej oferty na okręty klasy fregata dla Marynarki Wojennej Norwegii może skończyć się problemami. Wydaje się to być także element strategii marketingowej, jako że niemiecka stocznia dąży do sprzedaży swojej oferty, kolejnej, jakie zaprezentowano stronie norweskiej.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem