• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Kto kontroluje wąskie gardła, ten dławi świat. Jak cieśniny morskie stały się frontem globalnej rywalizacji? [ANALIZA]

Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.

04.08.2025, 20:54
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Panama podjęła decyzję o nieprzedłużaniu porozumienia z Chinami

Zwrot po spotkaniu prezydenta Panamy, José Raúl Mulino, z sekretarzem stanu USA, Marco Rubio. W efekcie panamskie władze zapowiedziały, że nie będą przedłużać porozumienia z Chinami z 2017 roku w sprawie Inicjatywy Pasa i Szlaku oraz że zamierza unieważnić umowy z Pekinem przed datą pierwotnego zakończenia, ustalonego na przełom 2027 i 2028 roku.

03.02.2025, 14:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Pieniądz nie śmierdzi. Chińskie inwestycje portowe w Ameryce Południowej

Chiny zwiększają swój udział w południowoamerykańskim sektorze morskim poprzez regionalne inwestycje portowe. Dynamiczna ekspansja portowa Państwa Środka w Ameryce Południowej może budzić uzasadnione zainteresowanie w kontekście geopolitycznym, tym bardziej, że rozgrywa się tuż za miedzą Stanów Zjednoczonych.

25.01.2025, 13:20
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Donalda Trumpa gospodarcze plany szansą dla polskiej gospodarki i portów

Dlaczego Trump chce kupić Grenlandię, odzyskać Kanał Panamski i połączyć Kanadę? Program Trumpa „America First” przełoży się na pewno nie tylko na działania wewnętrzne, ale również na aktywności Stanów Zjednoczonych na globalnej mapie świata. Będzie to miało również wpływ na transport morski, porty i całą globalną logistykę. Nowe akcenty zmienią pozycję wielu regionów. Bałtyk na pewno przegra z Pacyfikiem. Ale może na tym skorzystać polska gospodarka i polskie porty.

29.12.2024, 18:28
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Korytarz IMEC zwiększy integrację między Azją i Europą. Polska ma szansę włączyć region Bałtyku

Światowi przywódcy zainicjowali korytarz gospodarczy Indie–Bliski Wschód–Europa postrzegany jako sprzeczny z chińskim Nowym Jedwabnym Szlakiem BRI. Celem IMEC jest wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez integrację gospodarczą między Azją, Zatoką Perską i Europą.

16.11.2023, 19:22
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Inwestycje na Jedwabnym Szlaku napędzają (nie tylko) morski biznes Chin

Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.

20.04.2023, 12:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.

11.04.2023, 22:07
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Hamburg na celowniku. Czy chińskie inwestycje są zagrożeniem dla europejskich portów?

W ciągu ostatniej lat Chiny stały się kluczowym globalnym inwestorem i operatorem portowym. Chińskie udziały w portach obejmują cały świat, lecz najnowsza próba zakupu udziałów w hamburskim terminalu kontenerowym budzi uzasadnione kontrowersje w kontekście bezpieczeństwa europejskiej infrastruktury logistycznej.

08.10.2022, 10:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kontenery w zautomatyzowanych portach. PSA International i DCT poprowadzą porty na Bałtyku nowym kursem?

Terminale kontenerowe warto automatyzować, a inwestycja w automatyzację przeładunku pojemników zwraca się w czasie około 5 lat wynika z wnikliwych badań eksploatacji 63 portów kontenerowych przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetów w Kaliforni, Gandawie i Anwerpii oraz Pireusie.

15.08.2022, 11:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Chińczyk trzyma Greka w garści? Krótka opowieść o porcie w Pireusie

Grecy w zeszłym miesiącu zwiększyli do 67 proc. udział w pireuskim porcie chińskiego giganta morskiego COSCO. Najnowsza umowa chińskiej dzierżawy wzmogła niepokój w związku z rosnącym zaangażowaniem Państwa Środka w europejską infrastrukturę oraz niespełnionymi obietnicami inwestycyjnymi Chińczyków.

14.11.2021, 23:11
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.