Tegoroczne targi BaltExpo 2025 obfitowały w zagadnienia militarne, co wynika z rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem morskim, jak i wielką liczba przedsięwzięć na rzecz Wojska Polskiego, w tym i Marynarki Wojennej. Swoje stoiska miały czołowe koncerny z branży zbrojeniowej, które już realizują szereg programów, bądź starają się o ich pozyskanie. Szwedzki Saab zalicza się do obu tych grup.
HG Solutions podpisała porozumienie z Saab dotyczące współpracy (Memorandum of Understanding) w ramach programu „Orka". Obie firmy współpracują od wielu lat przy programach okrętowych. Teraz swoje partnerstwo mają rozszerzyć, biorąc pod uwagę potencjał w dziedzinie okrętów podwodnych.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Japońska Agencja ds. Zamówień Obronnych, Technologii i Logistyki poinformowała o przeprowadzonych w okresie od czerwca do lipca tego roku testach wyjątkowej armaty morskiej. Elektromagnetyczne działo szynowe, zwane potocznie „railgunem” miało przejść pomyślnie testy praktyczne na morzu. Byłaby to zapowiedź wdrożenia innowacyjnego uzbrojenia dla sił morskich i nie tylko, choć wielu specjalistów studzi optymizm, biorąc pod uwagę historię prac nad tą bronią.
Szwedzki koncern Saab podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował szereg swoich rozwiązań dla sił zbrojnych, w tym morskich. Nie brakowało tu nowości, wśród nich dużego, bezzałogowego pojazdu podwodnego, klasyfikowanego jako LUUV. W ten sposób firma chce wpisać w się w dynamiczny rozwój sektora obronnego dla domeny morskiej, wykorzystując nowinki i innowacje technologiczne.
Tegoroczna edycja ćwiczenia pk. „Baltops” wyróżnia się rozmiarami nawet na tle innych tego rodzaju przedsięwzięć. Kilkadziesiąt okrętów, samolotów oraz 9000 żołnierzy z kilkunastu państw NATO ma potwierdzać zaangażowanie sojuszu w międzynarodowe bezpieczeństwo morskie, szczególnie w obliczu zagrożenia, jakim jest sabotaż podwodnej infrastruktury na Morzu Bałtyckim. Wśród zaangażowanych państw jest również Szwecja, będąca najnowszym członkiem NATO. Do udziału w ćwiczeniach wysłała m.in. swój okręt podwodny.
Obietnica ministra obrony narodowej Władysława-Kosiniaka Kamysza, że jeszcze w 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy Polsce nowe okręty podwodne, stale budzi emocje. Czołowe firmy z branży okrętowej, zainteresowane wzięciem udziału w programie, starają się zainteresować opinię publiczną swoją ofertą. Pochodzący ze Szwecji koncern Saab-Kockums zaprosił do swojej stoczni w Karlskronie polskich dziennikarzy, aby mogli zapoznać się z nią lepiej i na własne oczy zobaczyć stan prac nad najnowszymi okrętami podwodnymi typu
Szwedzki koncern poinformował 6 maja, że otrzymał zamówienie od Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (FMV) na dostawę lekkich torped (Saab Lightweight Torpedo, SLWT) i wyrzutni torped. Wartość zamówienia wynosi około 1,3 miliarda koron szwedzkich, a dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku.
Dynamiczny rozwój offshore wind, do którego na przestrzeni ostatnich lat zostaliśmy przyzwyczajeni, jest zagrożony. Analizy jasno stwierdzają, że tempo rozwoju morskiej energetyki wiatrowej ulegnie spowolnieniu, a wśród głównych przyczyn można wskazać ograniczoną przepustowość portów oraz spadek finansowania inwestycji.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Brytyjski patrolowiec śledził rosyjską korwetę i tankowiec na kanale La Manche
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Aramco ogłasza 17 porozumień i umów z firmami w USA o wartości 30 mld dolarów
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem