W piątek 26 lutego 2021 r. W Damen Shipyards Den Helder (DSDH) odbyła się ceremonia nadania nazwy i przekazania łodzi ekspedycyjnej (ESB) Hydrograaf należącej do Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (RNLN).
Ceremonia odbyła się zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z koronawirusem, przy czym większość zaproszonych była obecna za pośrednictwem transmisji na żywo. Również nadanie nazwy odbyło się zdalnie, ustępująca sekretarz stanu Barbara Visser naciśnięciem jednego przycisku roztrzaskała butelkę szampana o statek w Den Helder. W ceremonii fizycznie uczestniczyli: zastępca dowódcy sił morskich kontradmirał Nacht Hulsker, kapitan porucznika ESB na morzu 2 (OC) van Amerongen, dyrektor projektów dowódca DMO Kreiter, zastępca dyrektora DSDH Peter van den Berg oraz kierownik projektu.
Projekt i budowa Hydrograaf zostały zrealizowane w ścisłej współpracy między DMO i DSDH.
- Kierownik projektu, wraz z zespołem Ministerstwa Obrony, zastosował zaawansowane technologie podczas projektowania i budowy tego nowego typu statku - powiedział Peter van den Berg z DSDH
Po zakończeniu budowy Hydrograaf może przyjąć maksymalny ciężar 24 ton, w związku z maksymalną dopuszczalną masą ładunku instalacji dźwigowej Davits na statkach takich jak HNLMS Johan de Witt. Jednocześnie statek musi osiągać prędkość co najmniej 20 węzłów, przy bardzo niskich wymaganiach dotyczących hałasu i ograniczonej przestrzeni do rejestracji wszystkich urządzeń hydrograficznych.
Po ceremonii nadania nazwy ESB została symbolicznie przekazana przez DSDH dyrektorowi projektów Defensie Materieel Organistatie (DMO), dowódcy Kreiterowi, wzniesiono także toast za statek i jego załogę.
W nadchodzących tygodniach ESB będzie przygotowana do przekazania RNLN, która po kilkutygodniowych przeróbkach rozpocznie eksploatację statku.
ESB zapewni aktualne informacje o warunkach glebowych i sytuacji poniżej linii wodnej w miejscach, w których taki wgląd jest wymagany. Dzięki tym informacjom Królewska Marynarka Wojenna Holandii będzie mogła wspierać ekspedycyjne operacje morskie i zapewniać środowisko, w którym statki mogą bezpiecznie nawigować.
Główne zadania ESB to:
ESB ma szesnaście metrów długości i może samodzielnie wykonywać pomiary hydrograficzne w warunkach taktycznych w dużej odległości od statku macierzystego. Jest pełnoprawną platformą, która jest porównywalna ze statkiem do badań hydrograficznych (HOV) i spełnia najwyższe standardy geodezyjne.
Nazwa Hydrograaf została wybrana na cześć Państwowego Statku Inspekcyjnego Hydrograaf z 1910 roku. Ponadto nazwa ma bezpośrednio kojarzyć się z najważniejszą funkcją jednostki.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth