Ciężarowiec VB10000 przybył do St. Simons Sound w stanie Georgia w celu wykonania wysoce oczekiwanej operacji cięcia i podnoszenia wraku Golden Ray.
Statek przybył we wtorek i jest teraz na miejscu nad wywróconym wrakiem. Statek użyje 3-calowego łańcucha kotwicznego, aby pociąć wrak na osiem części ważących tysiące ton każda. Łańcuch będzie się przesuwał z prędkością około 8 stóp na minutę, powoli przecinając wrak od dołu do góry, a następnie przełączając się na łańcuch tnący z węglika wolframu w celu wykonania wszelkich cięć „z góry na dół”, jeśli zajdzie taka potrzeba.
VB10000 podniesie i umieści sekcje na barkach i suchych dokach wewnątrz bariery środowiskowej (EPB) w celu przetransportowania do zakładu recyklingu na lądzie.
VB10000 pod banderą USA ze swoimi wysokimi na 178 stóp podwójnymi suwnicami bramowymi jest przygotowywany do pracy w porcie Fernandina na Florydzie. W międzyczasie załoga statku została zamknięta w „bańce” w celu złagodzenia narażenia na COVID-19 przed operacją.
Golden Ray przewoził około 4200 pojazdów, kiedy stracił stabilność i osiadł na mieliźnie ponad rok temu we wrześniu 2019 r. Wszystkie pojazdy pozostają w ładowniach statku.
Jedna z największych akcji ratunkowych w historii Stanów Zjednoczonych, napotkała jak dotąd kilka przeszkód, w tym pandemię COVID-19, która wymusiła zawieszenie prac na miejscu w lipcu po tym, jak kilku pracowników uzyskało pozytywny wynik testu na obecność wirusa. Niedawno problem z systemem cumowniczym VB10000 dodatkowo opóźnił operację o kilka tygodni.
Operacja cięcia i podnoszenia ma zająć osiem tygodni.
Należący do firmy inżynieryjnej Versabar i zbudowany w 2010 roku VB 10000 jest ciężarowcem, pierwotnie zaprojektowanym do instalacji i wycofywania z eksploatacji morskich platform naftowych oraz gazowych za pomocą jednego dźwigu. Statek jest wyposażony w podwójne suwnice bramowe o wysokości haka 178 stóp i maksymalnym udźwigu 7500 ton. W przypadku wcześniejszych prac statek został wyposażony w zestaw ogromnych 1100-tonowych specjalnie zbudowanych „szponów”, umożliwiających statkowi wydobywanie dużych zatopionych obiektów i gruzu.
Poniższe wideo pokazuje, w jaki sposób wrak Golden Ray ma zostać usunięty:
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries