Z ostatniego raportu prac MPWiK wynika, że do przewiertu jeszcze daleka droga. W ciągu roku zupełnie się nie przygotowali - napisał dziś prezes Wód Polskich Przemysław Daca. Z kolei MPWiK podało w komunikacie, że początek wiercenia rurociągu zaplanowano na najbliższe tygodnie.
MPWiK przekazało w środę, że "postępują prace przy budowie alternatywnego układu przesyłowego pod Wisłą. Tarcza, która wydrąży pod rzeką 800-metrowy tunel, została opuszczona do szybu startowego przy ul. Świderskiej. Wcześniej zamontowano tam tzw. pipe thruster, czyli ważącą ponad 45 ton stację pchającą".
Spółka podkreśliła w komunikacie, że tarcza urabiająca grunt będzie pracować w technologii "Direct Pipe". "To najbardziej zaawansowana metoda tzw. bezwykopowa. Pozwala na poprowadzenie rur na trudnym terenie".
Dodano w nim, że zadaniem tarczy, która dotarła na plac budowy przy ul. Świderskiej w Warszawie, będzie wydrążenie pod Wisłą tunelu o średnicy 1,2 m i długości prawie 800 m, a wybrana technologia umożliwi jednoczesne drążenie tunelu oraz montaż rurociągów.
"Ogromna tarcza o średnicy ponad 1,3 m wraz z elementami sterującymi 20 października została umieszczona w szybie startowym o głębokości ponad 5 metrów. Łączna waga znajdującego się w komorze sprzętu przekracza 15 ton. Za bezpieczny przebieg tej trudnej operacji odpowiadała firma PPI Chrobok. Jej pracownicy sterowali pracą dźwigu, a następnie połączyli głowicę tarczy z elementami sterującymi ze stacją pchającą" - poinformowano.
MPWiK podało też, że rozpoczęcie wiercenia rurociągu zaplanowane jest na najbliższe tygodnie, a do tego czasu rurociąg będzie zbrojony w instalację wewnętrzną. Zamontowane zostaną m.in. przewody do cyrkulacji płuczki, która w trakcie drążenia tunelu pełni rolę swego rodzaju smaru, zmniejszającego tarcie. Instalacja obejmie również kable doprowadzające prąd, węże systemu poziomowania hydraulicznego oraz rurociągi do odprowadzania urobku.
Zakończenie prac związanych z wykonaniem przewiertu jest planowane na przełom listopada i grudnia 2020 r. "Tak szybkie tempo prac umożliwia wydana 7 września 2020 r. decyzja nakazowa Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla m.st. Warszawy, dzięki czemu proces inwestycyjny nie wymaga zdobywania kolejnych pozwoleń. Pomimo tego MPWiK konsultuje swoje działania z instytucjami do tego uprawnionymi" - przekazała spółka.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca napisał w środę na Twitterze, że "z ostatniego raportu prac MPWiK wynika, że do przewiertu jeszcze daleka droga, skoro trwają +dalsze prace koncepcyjne, eksperckie dotyczące weryfikacji parametrów wytrzymałościowych materiału rurowego+. W ciągu roku zupełnie się nie przygotowali!" - podkreślił.
W rozmowie z PAP Daca zaznaczył, że chodzi o jawny raport, który MPWiK przesyła do miejskiego sztabu kryzysowego, również do Wód Polskich, uczestniczących w jego pracach. "Taki raport trafia też na moje biurko. Chodzi o materiał dotyczący rur i przewiertu pod dnem Wisły" - wyjaśnił.
Przypomniał jednocześnie, że miasto miało przystąpić do właściwego przewiertu 12 października. "Z naszych wyliczeń wynikało, że w takim przypadku są w stanie skończyć w drugiej połowie grudnia. Jeżeli dzisiaj mamy 21 października, to nam się to odwleka i mamy duże wątpliwości, czy MPWiK skończy w tym roku" - powiedział w rozmowie Daca.
Odniósł się też do kwestii rurociągu na moście pontonowym. "Im bardziej zbliżamy się od okresu jesienno-zimowego, tym jest większe prawdopodobieństwo, że nie uda się tego utrzymać. Ja myślę, że MPWiK spróbuje z wojskiem jeszcze raz uruchomić ten most, ale do kiedy on wytrzyma? Na pewno nie do grudnia, czy do końca roku. Tego możemy być pewni. MPWiK i miasto miały rok, żeby się przygotować do tej inwestycji, a z tych enigmatycznych raportów ewidentnie wynika, że mają jeszcze z tym problemy" - stwierdził Daca.
Dodał również, że miasto nie wystąpiło do Wód Polskich o decyzję dot. przekroczenia wałów, jak również o pozwolenie wodno-prawne w przypadku dzierżawy gruntów na urządzenia docelowe.
"Miasto się posługuje naszym zdaniem wątpliwą decyzją PINB, bo PINB wydał decyzję o natychmiastowej budowie(...). Miasto(...) uważa, że nie powinno występować o żadne pozwolenie wodno-prawne do nas, a my jesteśmy gotowi wydać je w ciągu jednego dnia, tylko musimy dostać pełną dokumentację do tego, musimy wiedzieć, co chcą zrobić, a mówimy o docelowym rozwiązaniu, które ma funkcjonować wiele lat" - powiedział w rozmowie z PAP Daca.
Do zarzutów tych odniósł się też rzecznik MPWiK Marek Smółka. "Znów mija się Pan z prawdą. Panie prezesie @DacaPrzemyslaw, nie zmarnowaliśmy ani jednego dnia, gdyby nie ogromna praca wykonana w ciągu roku, nie przeprowadzalibyśmy inwestycji zwykle trwającej kilka lat, w zaledwie parę miesięcy" - napisał na Twitterze Smółka.
Do awarii układu przesyłowego transportującego ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do położonej po prawej stronie Wisły oczyszczalni "Czajka" doszło w sobotę 29 sierpnia. Poprzednia awaria kolektorów nastąpiła rok temu, również pod koniec sierpnia. Podczas obu tych awarii do Wisły zrzucano ścieki.
Obecnie nieczystości z lewobrzeżnej Warszawy płyną znów do Wisły, bo z powodu fali wezbraniowej podjęto decyzję o demontażu tymczasowego systemu przesyłowego. Po przejściu tej fali MPWiK we współpracy z wojskiem ma przystąpić do ponownego montażu rur na moście pontonowym.(PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii