Port w Antwerpii zlecił budowę pierwszego na świecie holownika napędzanego wodorem. Ten wyjątkowy „Hydrotug” jest napędzany silnikami spalającymi wodór w połączeniu z olejem napędowym. Silniki spełniają również najsurowszą normę, EU Stage V, co czyni je silnikami z najniższym wskaźnikiem emisji na rynku.
Niskoemisyjny holownik zostanie zbudowany przez Compagnie Maritime Belge (CMB), pioniera w dziedzinie napędów wodorowych dla żeglugi. Wraz z budową pierwszego takiego holownika na świecie, Antwerpia robi ważny krok w przejściu na zrównoważony i neutralny pod względem emisji CO2 port.
Jednocześnie, jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Władze Portu w Antwerpii mają nadzieję, że cały przemysł żeglugowy pójdzie w jej ślady. Port systematycznie wprowadza politykę ekologiczną dla całej swojej floty, stosując najbardziej przyjazne środowisku technologie dostępne na rynku".
Bardzo niska emisja
Połączenie silnika dwu-paliwowego z najnowocześniejszym filtrem cząstek stałych i zaprojektowanym z myślą o spełnianiu najwyższych standardów katalizatorem zapewni, że Hydrotug będzie charakteryzował się bardzo niską emisją zanieczyszczeń. Spalanie wodoru nie powoduje emisji CO2, a filtr cząstek stałych w połączeniu z katalizatorem spowoduje minimalną emisję NOx i cząstek stałych.
Budowa ma rozpocząć się wkrótce, a Hydrotug ma zostać wprowadzony do użytku już w ciągu dwóch lat. Innowacja jest częścią integralnego programu wprowadzania ekologicznych rozwiązań do portowej floty, w ramach którego podejmowane są systematyczne wysiłki w celu integracji najbardziej przyjaznych dla środowiska dostępnych technologii.
Dyrektor generalny portu w Antwerpii, Jacques Vandermeiren, oświadczył: „Rola, jaką nasz port ma do odegrania w transformacji energetycznej jest ogromna. Pracujemy nad tym, aby stać się portem neutralnym pod względem emisji CO2. Wspólnie z naszymi partnerami przygotowujemy się na przyszłość w ciągłym poszukiwaniu innowacyjnych zastosowań i możliwości.. W porcie w Antwerpii dajemy dobry przykład, stawiając odważny krok w kierunku uczynienia naszych własnych holowników przyjaznymi dla środowiska ”.
Wodór, paliwo przyszłości
Hydrotug, firma żeglugowa CMB z siedzibą w Antwerpii, potwierdza swoją międzynarodową pionierską rolę w przejściu na statki zasilane ekologicznym paliwem. W zeszłym roku zdobył już nagrodę za zrównoważony rozwój za prom pasażerski „Hydroville”, który również wykorzystuje technologię dwupaliwową z wodorem, jednak charakteryzuje się ograniczoną pojemnością i mocą. Statek ten jest obecnie eksploatowany, jako środek zrównoważonego transportu pasażerskiego, na terenie portu.
Jednocześnie, CMB połączyło siły z firmą ABC, konstruktorem silników z Gandawy, aby założyć spółkę joint venture BeHydro, której celem jest dalszy rozwój technologii silników średnioobrotowych o większej mocy. Hydrotug jest z kolei pierwszym statkiem o mocy w klasie 4000 kW, który jest napędzany technologią dwupaliwową z wodorem.
„Jesteśmy przekonani, że wodór jest kluczem do zrównoważonej żeglugi i urzeczywistnienia transformacji energetycznej” - mówi Alexander Saverys, dyrektor generalny Compagnie Maritime Belge. „Doświadczenie zdobyte dzięki Hydrotugowi umożliwi nam dalszy rozwój wykorzystania wodoru jako paliwa dla statków”.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek