Port w Antwerpii zlecił budowę pierwszego na świecie holownika napędzanego wodorem. Ten wyjątkowy „Hydrotug” jest napędzany silnikami spalającymi wodór w połączeniu z olejem napędowym. Silniki spełniają również najsurowszą normę, EU Stage V, co czyni je silnikami z najniższym wskaźnikiem emisji na rynku.
Niskoemisyjny holownik zostanie zbudowany przez Compagnie Maritime Belge (CMB), pioniera w dziedzinie napędów wodorowych dla żeglugi. Wraz z budową pierwszego takiego holownika na świecie, Antwerpia robi ważny krok w przejściu na zrównoważony i neutralny pod względem emisji CO2 port.
Jednocześnie, jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Władze Portu w Antwerpii mają nadzieję, że cały przemysł żeglugowy pójdzie w jej ślady. Port systematycznie wprowadza politykę ekologiczną dla całej swojej floty, stosując najbardziej przyjazne środowisku technologie dostępne na rynku".
Bardzo niska emisja
Połączenie silnika dwu-paliwowego z najnowocześniejszym filtrem cząstek stałych i zaprojektowanym z myślą o spełnianiu najwyższych standardów katalizatorem zapewni, że Hydrotug będzie charakteryzował się bardzo niską emisją zanieczyszczeń. Spalanie wodoru nie powoduje emisji CO2, a filtr cząstek stałych w połączeniu z katalizatorem spowoduje minimalną emisję NOx i cząstek stałych.
Budowa ma rozpocząć się wkrótce, a Hydrotug ma zostać wprowadzony do użytku już w ciągu dwóch lat. Innowacja jest częścią integralnego programu wprowadzania ekologicznych rozwiązań do portowej floty, w ramach którego podejmowane są systematyczne wysiłki w celu integracji najbardziej przyjaznych dla środowiska dostępnych technologii.
Dyrektor generalny portu w Antwerpii, Jacques Vandermeiren, oświadczył: „Rola, jaką nasz port ma do odegrania w transformacji energetycznej jest ogromna. Pracujemy nad tym, aby stać się portem neutralnym pod względem emisji CO2. Wspólnie z naszymi partnerami przygotowujemy się na przyszłość w ciągłym poszukiwaniu innowacyjnych zastosowań i możliwości.. W porcie w Antwerpii dajemy dobry przykład, stawiając odważny krok w kierunku uczynienia naszych własnych holowników przyjaznymi dla środowiska ”.
Wodór, paliwo przyszłości
Hydrotug, firma żeglugowa CMB z siedzibą w Antwerpii, potwierdza swoją międzynarodową pionierską rolę w przejściu na statki zasilane ekologicznym paliwem. W zeszłym roku zdobył już nagrodę za zrównoważony rozwój za prom pasażerski „Hydroville”, który również wykorzystuje technologię dwupaliwową z wodorem, jednak charakteryzuje się ograniczoną pojemnością i mocą. Statek ten jest obecnie eksploatowany, jako środek zrównoważonego transportu pasażerskiego, na terenie portu.
Jednocześnie, CMB połączyło siły z firmą ABC, konstruktorem silników z Gandawy, aby założyć spółkę joint venture BeHydro, której celem jest dalszy rozwój technologii silników średnioobrotowych o większej mocy. Hydrotug jest z kolei pierwszym statkiem o mocy w klasie 4000 kW, który jest napędzany technologią dwupaliwową z wodorem.
„Jesteśmy przekonani, że wodór jest kluczem do zrównoważonej żeglugi i urzeczywistnienia transformacji energetycznej” - mówi Alexander Saverys, dyrektor generalny Compagnie Maritime Belge. „Doświadczenie zdobyte dzięki Hydrotugowi umożliwi nam dalszy rozwój wykorzystania wodoru jako paliwa dla statków”.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów