• <
nauta_2024

Umowa na ultra-wydajny system ładowania 55 MW dla duńskiego armatora

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Umowa na ultra-wydajny system ładowania 55 MW dla duńskiego armatora
https://nordicferryinfrastructure.eu/

Duńska firma promowa Molslinjen, należąca do grupy Nordic Ferry Services, podpisała umowę z amerykańską korporacją Wabtec Corporation na opracowanie i wdrożenie w pełni zautomatyzowanego systemu ładowania o mocy przekraczającej 50 MW. To rozwiązanie umożliwi błyskawiczne doładowywanie baterii nowych, w pełni elektrycznych promów-katamaranów, podnosząc efektywność i zrównoważony rozwój na trasach duńsko-szwedzkich.

System pozwoli na transfer energii do 55 MW przy napięciu 15 kV AC, co skróci czas ładowania do minimum. Czas pełnego ładowania ma wynosić 50-60 minut. To uproszczony model zakładający 100% efektywność i stałą moc. W praktyce czas może być nieco dłuższy ze względu na krzywą ładowania baterii (wolniejsze na końcu) i czynniki operacyjne, ale instalacja ma skrócić przestoje do minimum. System będzie zintegrowany z infrastrukturą portową w Aarhus i Sjællands Odde, kluczowych punktach na trasie Kattegat.

Technologia przygotowywana jest z myślą o nowych promach właśnie budowanych w Australii. Dwa 129-metrowe katamarany elektryczne budowane są już przez stocznię Incat Tasmania. Jednostki te, wyposażone w baterie o pojemności 45 000 kWh, pomieszczą ponad 1300 pasażerów i 400 pojazdów, zwiększając całkowitą przepustowość trasy o ponad 25%. Opcjonalnie uwzględnia się też budowę trzeciego promu, tworząc flotę "gigantów" bezemisyjnego transportu. Molslinjen planuje wprowadzenie promów do eksploatacji w 2028 r., co umocni pozycję Danii jako pioniera w zrównoważonym transporcie morskim. 

Dwa wielkie promy z opcją na kolejny

Właściciele Molslinjen, Nordic Ferry Infrastructure, złożyli zamówienie o wartości miliarda koron na dwa gigantyczne katamarany zasilane akumulatorami, przeznaczone do obsługi trasy Molslinjen przez cieśninę Kattegat  w lipcu 2025 roku. Oba katamarany zostaną zbudowane w australijskiej stoczni Incat w Tasmanii, gdzie powstaje również kilka obecnych szybkich promów Molslinjen.

Promy będą miały 129 metrów długości i 30,5 metra szerokości, a ich pojemność pomieści 1483 pasażerów i 500 samochodów. To o 11 procent więcej niż Express 5 na Bornholmslinjen, uważany za największy katamaran na świecie pod względem liczby samochodów. Oznacza to również, że całkowita pojemność dla samochodów i pasażerów na Kattegacie wzrośnie o ponad 25 procent. Każdy z promów zostanie wyposażony w akumulatory o mocy 45 000 kWh, które będą mogły napędzać promy z prędkością do +40 węzłów – co odpowiada +74 kilometrom na godzinę.

„To ogromny projekt, który oprócz budowy trzech promów obejmuje szeroko zakrojoną budowę infrastruktury lądowej, a także systemów magazynowania energii elektrycznej na potrzeby nowych promów” – mówi Kristian Durhuus, dyrektor generalny Molslinjen.

Budowa trzech promów i towarzyszącej im infrastruktury lądowej będzie kosztować około 3,5 miliarda koron. Formalnie umowa obejmuje 2 jednostki, trzecia jest opcją. 

https://www.austal.com/ Prom w barwach Molslinjen
etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.