• <
nauta_2024

Trwa pogłębianie toru wodnego Szczecin-Świnoujście

05.08.2021 14:05 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Trwa pogłębianie toru wodnego Szczecin-Świnoujście

Partnerzy portalu

Trwa pogłębianie toru wodnego Szczecin-Świnoujście - GospodarkaMorska.pl
Fot. Wikipedia

Jedną z ważniejszych inwestycji realizowanych w województwie zachodniopomorskim jest pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, które umożliwi portom przyjmowanie większych jednostek.

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście pozwoli zwiększyć obroty portów w obu miastach. Do nabrzeży będą mogły przybijać jednostki o większym zanurzeniu i większej ilości ładunków. Inwestycja dobiega już końca – zakończenie prac zaplanowane jest na przełom sierpnia i września. Jest to obecnie jedna z największych inwestycji morskich w Polsce.

Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma 67 kilometrów i łączy port w Szczecinie z otwartym morzem. Jego historia sięga XIX wieku. Modernizacja była już koniecznością. Tor zostanie pogłębiony do 12,5 metra, co sprawi, że do szczecińskiego portu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu 11 metrów i z ładunkiem 45-50 tys. ton. W tej chwili port może obsługiwać statki o zanurzeniu do 9,15 metra i z ładunkiem 25-30 tys. ton.

– Taka inwestycja jak tutaj – pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra między Świnoujściem a Szczecinem – pozwoli rozwijać się portowi w Szczecinie. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i o wiele większe jednostki, a w konsekwencji obroty portu będą zdecydowanie większe – mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

W ramach pogłębiania toru powstały również dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim – zostaną usypane z urobku. Łącznie będą miały 3,5 kilometra powierzchni. Jedna z nich, Brysna, będzie siedliskiem ptaków. Druga, Śmięcka, posłuży jako pole refulacyjne. – Około 90 procent urobku już zostało wyrefulowanych na wyspy i mniej więcej za miesiąc, półtora i będziemy mieli gotowy tor wodny, jeżeli chodzi o głębokość 12,5 metra – wyjaśnia Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.

To nie jedyna jedyna inwestycja dotycząca portów morskich w zachodniopomorskim. Trwa dostosowanie terminala promowego w Świniujściu do obsługi transportu intermodalnego. Port zyska także nowy parking dla ciężarówek z całym zapleczem. Rozbudowywany jest również terminal LNG, który zostanie uzupełniony o nowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe mogące obsługiwać mniejsze jednostki LNG, takie jak gazowce, bunkierki i jednostki feederowe.

W Świnoujściu ruszy także budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Do końca września Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście czeka na oferty inwestorów i operatorów. Terminal ma być ukończony w ciągu kilku lat i osiągnąć docelowo roczną zdolność przeładunkową około 2 mln TEU.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.