Jedną z ważniejszych inwestycji realizowanych w województwie zachodniopomorskim jest pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, które umożliwi portom przyjmowanie większych jednostek.
Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście pozwoli zwiększyć obroty portów w obu miastach. Do nabrzeży będą mogły przybijać jednostki o większym zanurzeniu i większej ilości ładunków. Inwestycja dobiega już końca – zakończenie prac zaplanowane jest na przełom sierpnia i września. Jest to obecnie jedna z największych inwestycji morskich w Polsce.
Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma 67 kilometrów i łączy port w Szczecinie z otwartym morzem. Jego historia sięga XIX wieku. Modernizacja była już koniecznością. Tor zostanie pogłębiony do 12,5 metra, co sprawi, że do szczecińskiego portu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu 11 metrów i z ładunkiem 45-50 tys. ton. W tej chwili port może obsługiwać statki o zanurzeniu do 9,15 metra i z ładunkiem 25-30 tys. ton.
– Taka inwestycja jak tutaj – pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra między Świnoujściem a Szczecinem – pozwoli rozwijać się portowi w Szczecinie. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i o wiele większe jednostki, a w konsekwencji obroty portu będą zdecydowanie większe – mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
W ramach pogłębiania toru powstały również dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim – zostaną usypane z urobku. Łącznie będą miały 3,5 kilometra powierzchni. Jedna z nich, Brysna, będzie siedliskiem ptaków. Druga, Śmięcka, posłuży jako pole refulacyjne. – Około 90 procent urobku już zostało wyrefulowanych na wyspy i mniej więcej za miesiąc, półtora i będziemy mieli gotowy tor wodny, jeżeli chodzi o głębokość 12,5 metra – wyjaśnia Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.
To nie jedyna jedyna inwestycja dotycząca portów morskich w zachodniopomorskim. Trwa dostosowanie terminala promowego w Świniujściu do obsługi transportu intermodalnego. Port zyska także nowy parking dla ciężarówek z całym zapleczem. Rozbudowywany jest również terminal LNG, który zostanie uzupełniony o nowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe mogące obsługiwać mniejsze jednostki LNG, takie jak gazowce, bunkierki i jednostki feederowe.
W Świnoujściu ruszy także budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Do końca września Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście czeka na oferty inwestorów i operatorów. Terminal ma być ukończony w ciągu kilku lat i osiągnąć docelowo roczną zdolność przeładunkową około 2 mln TEU.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii