O powstaniu, rozwoju i perspektywach nowoczesnej firmy technologicznej rozmawiamy z Dariuszem Jachowiczem, Prezesem Zarządu Automatic Systems Engineering Sp. z o.o., założycielem Grupy Technologicznej ASE.
Jak rodzi się firma technologiczna?
Rozpoczynaliśmy w 1990 roku. Powstała wtedy Automatic Systems Engineering (ASE) jako firma inżynierska, ściśle techniczna, działająca na polu automatyki i elektrotechniki. To indywidualne zainteresowania popchnęły rozwój firmy we wcale nie oczywistym w tych latach kierunku. Poznawaliśmy problematykę bezpieczeństwa wybuchowego związanego z różnymi gałęziami przemysłu: chemicznym, gazowym, farmaceutycznym. Nasze elektrotechniczne realizacje zbliżały nas coraz bardziej do szerokiego zakresu bezpieczeństwa przemysłowego.
To rzeczywiście nie było zbyt powszechne. Wówczas firmy techniczne ewoluowały w hurtownie.
Zgadza się, my zaś stawaliśmy się wyspecjalizowaną firmą inżynierską, kształcącą się u źródeł, w ciągłym kontakcie ze środowiskiem naukowym, umożliwiając pracownikom odbywanie studiów podyplomowych. Rozpoczęliśmy też upowszechnianie zdobytej wiedzy na łamach „Magazynu Ex” – wydawanego przez nas od 2006 roku kwartalnika technicznego. Publikacje Magazynu Ex zacieśniły nasze kontakty z kadrą naukową, a dogłębnie prezentujące tematykę artykuły, zaowocowały zainteresowaniem przemysłu. Tak narodziły się cykle szkoleń a wraz z nimi ekspertyzy. Można powiedzieć, że w sposób naturalny stawaliśmy się firmą ekspercką. To oznaczało rozbudowę jej struktury.
Od jednej firmy inżynierskiej do Grupy Technologicznej ASE w której skład wchodzi obecnie 10 spółek. Uważa Pan, że był to dobry model wzrostu firmy?
Tak, wciąż zgodny z ideą innowacyjności i wzrostu kompetencji, a potwierdzony efektem ekonomicznym. W skład Grupy Technologicznej weszły na przykład biura projektów Biproraf i Projmors, wnosząc projektową i techniczną wiedzę, zwiększając z kolei swoje kompetencje o specyfikę bezpieczeństwa, znajomość rozwiązań dla środowisk niebezpiecznych w stopniu eksperckim, a przez to uzyskały dostęp do szerszego obszaru działań niż dotychczas. W wyniku zmian biura projektowe już w ciągu kilku lat odnotowały dwucyfrowy wzrost przychodów. Wzrósł też wynik całej Grupy – przychody za ubiegły rok wyniosły ok 250 mln zł.
Czym więc jest ASE obecnie w Grupie Technologicznej?
Ase jest integratorem, ale też inspiruje rozwój, eksploruje nowe kierunki. Nasze poszukiwania w zakresie nowych technologii, uczestnictwo w wydarzeniach na świecie i zdobyta w ten sposób wiedza znajdują zastosowanie w konkretnych rozwiązaniach, które później wdrażamy. Przykładem może być instalacja odzyskiwania oparów na terenie rafinerii spółki LOTOS w Gdańsku. W wypadku tej inwestycji Biproraf był generalnym wykonawcą, zaś ASE pozyskała technologię odzysku. Nie mniej istotna jest rola koordynatora działań spółek należących do Grupy. To pozwala uzyskać synergię działań i tworzy bardziej kompleksową ofertę możliwych realizacji. Dbałość o rozwój pracowników, organizowanie szkoleń, także z udziałem sprowadzanych wykładowców spoza Polski, to działania zwiększające poziom wiedzy, które konsekwentnie realizujemy.
Pozostajecie więc wciąż grupą firm eksperckich propagujących techniczną wiedzę?
Tą rolę objął przede wszystkim Eko-Konsult, firma konsultingowa w zakresie bezpieczeństwa przemysłowego i środowiskowego, transferując swą wiedzę poprzez systemy szkoleń. Jednocześnie jako firma konsultingowa pozyskał ostatnio duży temat związany z farmami wiatrowymi. Każda nowa technologia staje się dla nas bodźcem rozwoju i tam działamy.
Nowa technologia – to „zielona technologia”. Jak Grupa ASE odnajduje się w takich projektach?
Zielone projekty przez swoją innowacyjność, udział w budowie przyszłości przemysłu, wpisują się wręcz w DNA Grupy ASE. Współtworzyliśmy Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych aby mieć swój udział w inicjowaniu działań zwiększających znaczenie tych technologii. Obecnie spółka Biproraf buduje dwie instalacje wodoru na potrzeby transportu. Uruchomienie jednej z nich ma nastąpić w listopadzie 2021 roku. Wodór jest również do uzyskania z odnawialnych źródeł energii (OZE), jak instalacje fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe czy instalacje biometanu. To są elementy rewolucji wodorowej, w której mamy swój udział.
Biproraf jest wykonawcą instalacji do produkcji ekologicznego glikolu propylenowego dla ORLEN Południe w Trzebini. Glikol propylenowy jest surowcem wykorzystywanym m.in. w przemyśle kosmetycznym i będzie wytwarzany z odpadu jakim jest gliceryna.
Dysponujemy też rozwiązaniami, które pozwalają obniżyć zużycie energii elektrycznej. Spółka ELMECH-ASE buduje filtry aktywne pozwalające uzyskać oszczędności energii na poziomie 10%. Rozpoczynamy również budowę własnego magazynu energii o pojemności 200 kWh, na który dostaliśmy dofinansowanie Towarzystwa Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych. W inwestycji uczestniczą Eko-Konsult i ELMECH-ASE. Naszym celem jest dostarczanie magazynów energii „pod klucz” dla klienta przemysłowego.
Trójmiejska firma nie może się też odwracać od morza…
Istotnie. Tu również działamy aktywnie. Projmors uczestniczy w rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu w zakresie części portowej. Jednocześnie bierze udział w inwestycji pogłębiania toru wodnego Szczecin – Świnoujście do głębokości 12,5m co sprawi, że do Szczecina będą mogły zawijać większe statki niż obecnie, zaś ASE-ATEX od wielu lat integruje systemy elektryczne przeciwwybuchowe i grzewcze dla przemysłu stoczniowego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii