Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe.
Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, bezpośredniego łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł, a jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028.
"Trasa Czerwona, którą tutaj inicjujemy jest bardzo ważnym elementem rozbudowy naszej infrastruktury portowej w szerszym rozumieniu tego słowa. Polskie porty (...) razem wzięte były mniejsze od jednego portu w Hamburgu i cały czas jeszcze gonimy Hamburg, ale jesteśmy już bardzo blisko. To pokazuje, jak dynamiczny rozwój miał miejsce w ostatnich latach. Pozytywne koło zamachowe gospodarki może się kręcić coraz szybciej.
Dzisiaj, przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego bardzo potrzebujemy
takich inwestycji " - mówił w Gdyni Mateusz Morawiecki.
Premier podkreślił również, że tak duże inwestycje przyciągają inwestorów z całego świata. Tłumaczył, że miejsce konferencji w pobliżu gdyńskiego Muzeum Emigracji jest symboliczne, bo to właśnie stąd Polacy wypływali zagranicę i często już nigdy nie wracali.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i
wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zobowiązali się,
że podejmą wspólne działania w celu realizacji tego przedsięwzięcia.
Finansowanie
prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach
Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu
Wieloletniego, o którym jest mowa w Ustawie z 10 maja 2018 r. o
Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Program Wieloletni CPK, który jest już
na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym, zapewni finansowanie
w latach 2020-2023 dla prac przygotowawczych do inwestycji w nowe
lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i
inwestycje komplementarne.
"W rozwoju portów morskich niezwykle ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni ogromne znaczenie ma budowa tzw. Drogi Czerwonej. Cieszę się, że znajduje ona swoje miejsce w strategii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego", powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co - zdaniem ministra - jest absolutnym rekordem.
"Mimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Jego dynamika wynosi 99 proc., czyli już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych" - dodał minister Gróbarczyk.
Jak
mówił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin
Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny
zawiązują partnerstwo. "Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi
Czerwonej ze środków programu CPK" - tłumaczył.
"Będziemy świadkami kolejnego złotego wieku w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski" - dodał Horała.
W
osobnym podpisanym porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu
Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do
ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.
"Budowa
inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację
kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port
Zewnętrzny. Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulacją do rozwoju
regionu, ale także wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń
żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego", powiedział Adam Meller,
prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Istotne znaczenie dla
trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na
Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5
CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych
nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np.
osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do
CPK w 2 godz. 10 min.
"Te inwestycje oznaczają rozdzielenie
komunikacji pasażerskiej i towarowej, a tym samym zwiększenie
przepustowości sieci kolejowej na potrzeby przewozów towarowych.
Skrócenie czasu transportu do i z portów morskich będzie miało kluczowe
znaczenie dla ich dalszego rozwoju", mówił Mikołaj Wild, prezes spółki
CPK.
Strategiczną inwestycją Portu Gdynia jest Port
Zewnętrzny, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej
konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki
kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do
poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.
Budowa Portu Zewnętrznego
przygotowywana jest w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).
Oznacza to, że firmy będą partycypować w kosztach inwestycji, w zamian
za prawo do prowadzenia działalności związanej z przeładunkiem towarów.
To dlatego wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda,
pełnomocnik rządu ds. PPP, podpisał dziś z prezesem Adamem Mellerem z
Portu Gdynia w sprawie kontynuacji przygotowania projektu PPP.
"Budowa
nowej infrastruktury ma istotne znaczenie dla konkurencyjności każdego
portu, a zastosowanie modelu PPP stworzy możliwość optymalizacji
wydatków publicznych. Kluczową kwestią dla projektu Portu Zewnętrznego
jest zapewnienie koniecznej infrastruktury dostępowej, zarówno od strony
lądu jak i morza", powiedział wiceminister funduszy i polityki
regionalnej Waldemar Buda.
Dla Portu Gdynia istotną kwestią
jest budowa falochronów, która umożliwi dostęp dla statków o większym
tonażu, a będzie skoordynowana z powstaniem dodatkowego toru
podejściowego do portu wojennego. Falochrony staną się także osłoną dla
obecnie funkcjonującego wejścia do portu; ułatwią ruch statków
handlowych przy Porcie Zewnętrznym, jak i promów oraz statków
wycieczkowych wchodzących do Portu Gdynia.
Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się on na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.
Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym
Doraco nagrodzone za terminal promowy w Porcie Gdynia
Ukraina. Tymczasowym korytarzem humanitarnym płynie kolejny masowiec ze zbożem
Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023
Terminale LNG w Wilhelmshaven są zagrożone cyberatakami
Świnoujście: 250. dostawa LNG do gazoportu