pc/PAP
Wszystkie formalności są spełnione. Za miesiąc rusza budowa pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – poinformował Radio Szczecin Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Data położenia stępki została wyznaczona na 23 czerwca.
– Tutaj nie ma mowy o odwrocie. Mamy wyznaczoną stocznię, kontrakt jest popisany i ruszamy w czerwcu – powiedział dla Radia Szczecin prezes PŻB.
Nowy prom dla PŻB zostanie zbudowany na pochylni Vulkan na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Będzie miał 202 m długości, 31 m szerokości oraz 6,3 m zanurzenia. Jego nośność to 8 600 t. Jednostka będzie rozwijała prędkość 18 w.
Na statku zostanie zamontowany silnik przystosowany do spalania paliwa LNG. Dodatkowo prom będzie zbudowany zgodnie z wymogami fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1A. Na jego pokładzie zmieści się 399 pasażerów.
Jak zapewnił kapitan żeglugi wielkiej Wojciech Podborączyński, który opiniował założenia konstrukcyjne na etapie projektowania nowego promu dla PŻB, w pracach koncepcyjnych biorą udział naukowcy ze szczecińskiej Akademii Morskiej. – Zespół pod kierunkiem prof. Artura Bejgera opracował dla nas projekt hybrydy elektrycznej, czyli systemu rozdziału energii. Jest to o tyle ważne i przyszłościowe, że jeden z europejskich armatorów promowych przystępuje do realizacji hybrydy wiatrowej, czyli rodzaju wiatraka na pokładzie – powiedział.
– Niech budowa promu dla PŻB będzie rodzajem poligonu do opracowania, testowania i wprowadzania nowych technologii w dziedzinie budowy nowoczesnych jednostek – zaznaczył kapitan.
Opracowaniem projektu zajmuje się biuro Westcon Design Poland ze Szczecina, którym kieruje Piotr Żelazek. Statek będzie kosztował ok. 110 mln dolarów i zostanie przekazany do eksploatacji w kwietniu 2019 roku. PŻB zamówiła dwa takie promy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii