Grupa Vistal wypracowała w 2015 roku przychody wynoszące 410,3 mln zł, co oznacza wzrost o 27% rok do roku. Zyski EBIT i EBITDA wzrosły odpowiednio o 3% (do 28,0 mln zł z 27,1 mln zł) i 6% (do 42,1 mln zł z 39,6 mln zł). Zysk netto Grupy w 2015 roku wzrósł o blisko 16% i wyniósł 14,2 mln zł wobec 12,3 mln zł rok wcześniej.
Backlog Grupy osiągnął wartość 374,3 mln zł - tym samym Grupa odnotowała wzrost wartości portfela zleceń o ponad 52% r/r. Dodatkowo Grupa negocjuje kontrakty o łącznej wartości 350,1 mln zł.
W marcu 2016 roku Grupa zakończyła proces wydzielenia działu generalnego wykonawstwa z Vistal Gdynia do spółki zależnej Vistal Infrastructure, co ma na celu zwiększenie elastyczności i efektywności w pozyskiwaniu kontraktów w Polsce jak i krajach skandynawskich, gdzie spółka planuje rozwój działalności także w formule generalnego wykonawcy.
Biorąc pod uwagę dobre wyniki finansowe oraz perspektywy na kolejne okresy, Zarząd spółki zarekomendował wypłatę dywidendy za rok 2015 w wysokości 0,40 zł za akcję, co stanowi 39,9% skonsolidowanego zysku netto.
Po 2015 roku Grupa Vistal zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o ponad 27%. Udział sprzedaży zagranicznej w przychodach Grupy po 2015 roku wzrósł rok do roku z 42,7% do 52,9% (217,2 mln zł), z kolei sprzedaż na rynku polskim stanowiła 47,1% sprzedaży Grupy (193,1 mln zł) wobec udziału na poziomie 57,3% rok wcześniej. Oznacza to, że przychody wypracowane na rynkach zagranicznych w 2015 roku wzrosły o 58%, a sprzedaż na rynku polskim o ponad 4%.
W związku z utrzymującą się presją cenową na rynku polskim oraz wzrostem konkurencji na rynkach zagranicznych Grupa odnotowała niższe, choć nadal solidne marże. Marża EBIT r/r wyniosła 6,8% wobec 8,4% rok wcześniej, z kolei marża EBITDA wyniosła 10,3% wobec 12,3%. Rentowność netto osiągnęła poziom 3,5% wobec 3,8% rok wcześniej.
Grupa kontynuuje ekspansję zagraniczną wykorzystując korzystny i stabilnie rozwijający się rynek infrastruktury i budownictwa. Spółka istotnie zwiększyła liczbę kontraktów montażowych za granicą, które realizuje - oprócz dostaw konstrukcji stalowych - od 2014 r. Grupa aktywnie rozwija także sprzedaż na rynku polskim, głównie w segmencie infrastruktury, w formule generalnego wykonawcy, poprzez uczestnictwo w przetargach publicznych oraz ofertowanie projektów dla czołowych firm z branży infrastruktury krajowej. W 2015 roku zakończona została pierwsza realizacja inwestycji kolejowej w formule Generalnego Wykonawstwa.
W związku z dalszą dywersyfikacją sprzedaży udział segmentu infrastruktura w strukturze przychodów Grupy spadł w 2015 roku do 53,6% (wobec 59,8% w tym samym okresie rok wcześniej), sięgając poziomu 219,9 mln zł. Infrastruktura zagraniczna oraz infrastruktura w Polsce stanowiły po 50% przychodów Grupy w tym segmencie.
Sprzedaż Grupy w segmencie marine&offshore wzrosła r/r o 43,9% (wartościowo o 40 mln zł). Grupa znacząco rozszerzyła portfel klientów i zwiększyła liczbę realizowanych kontraktów w infrastrukturze portowej związanych z wytwarzaniem konstrukcji dźwigowych. Pomimo trudnej sytuacji panującej na rynku oil&gas, Grupa pozyskała znaczące zlecenie (o wartości 75,5 mln zł), na budowę elementów platformy wydobywczej, potwierdzając swoją konkurencyjność i możliwości technologiczne. Jest to jeden z największych na świecie projektów w obszarze oil&gas, który będzie wykorzystywany na polu Johan Sverdrup, na norweskim szelfie Morza Północnego. Jednocześnie Grupa jest w trakcie ofertowania i negocjacji kolejnych kontraktów z obszaru marine & offshore.
Wykorzystując ożywienie na rynku budownictwa specjalistycznego (głównie budownictwo kubaturowe) Grupa zwiększyła sprzedaż w tym segmencie (wzrost do 46,8 mln zł z 23,5 mln zł rok wcześniej).
Od kwietnia 2015 działalność rozpoczęła Vistål AB - pierwsza zagraniczna spółka Grupy, z siedzibą w Szwecji, której celem jest pozyskiwanie nowych zleceń w Skandynawii i nadzór nad ich realizacją. Decyzja o inwestycji poprzedzona była szczegółową analizą rynku, a uzyskane po 2015 roku wolumeny sprzedaży do klientów ze Skandynawii (na poziomie 185,4 mln PLN) oraz perspektywy rynkowe potwierdzają jej zasadność.
Inwestycje
W 2015 roku Grupa Vistal zrealizowała inwestycje o wartości 23,5 mln zł. Grupa w ramach inwestycji realizowała m.in. rozbudowę zakładu w Czarnej Białostockiej oraz modernizację zakładu (co ma pomóc w rozwoju sprzedaży Grupy w segmencie budownictwo), wdrożenie systemu ERP, wyposażenie wytwórni na Nabrzeżu Indyjskim oraz budowę nowej linii cynkowania i malarni proszkowej w Liniewie czy modernizację Nabrzeża Węgierskiego.
Rok 2015 oceniamy jako udany, wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe i znacząco zwiększyliśmy skalę sprzedaży, osiągając poziom przychodów przekraczający 400 mln zł wcześniej, niż początkowo zakładaliśmy. Stworzyliśmy również dobre podwaliny rozwoju na przyszłość, dzięki zwiększeniu portfela zamówień o ponad 52%. Wypracowane wyniki to efekt konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji geograficznej i produktowej oraz wdrożonego, wieloletniego planu inwestycyjnego. Osiągniętym sukcesem chcielibyśmy podzielić się z inwestorami, dlatego zarząd - po raz drugi od notowania spółki na GPW - zarekomendował wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy - mówi Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia S.A.
Cieszy nas wzrost dynamiki sprzedaży Grupy pomimo trudnych warunków na rynku oil &gas oraz krajowej infrastruktury. Obserwujemy dobre perspektywy rozwoju wszystkich segmentów rynku, w których działa Grupa Vistal. Chcemy kontynuować rozwój na rynku budownictwa infrastrukturalnego w Polsce oraz w krajach skandynawskich i Europy Zachodniej. Wierzymy, że ożywienie na rynku budowlanym w kraju, na projektach infrastrukturalnych finansowanych ze środków budżetowych EU na lata 2014-2020 przełoży się na dalszy wzrost wolumenu przychodów realizowanych zarówno w formule generalnego wykonawcy jak i mianowanego podwykonawcy największych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Segment marine&offshore, pomimo trudnej sytuacji związanej z ceną ropy, jest drugim najważniejszym obszarem działalności Grupy. Dynamiczny wzrost przychodów odnotowaliśmy także w segmencie budownictwo, w którym dużą część stanowią konstrukcje kubaturowe. Rozbudowa i modernizacja zakładu w Czarnej Białostockiej ma nam pomóc w dalszym rozwoju tego obszaru. Wytwarzanie konstrukcji poza głównym kompleksem produkcyjnym w Gdyni, pozwoli nam na zmniejszenie kosztu jednostkowego produkcji oraz automatyzację i mechanizację pracy – dodaje Ryszard Matyka.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii