sons/offshore-energy
Rystad Energy szacuje, że koncerny naftowe i gazowe dysponują obecnie aktywami na sprzedaż z wydobywalnymi rezerwami na ponad 5 miliardów baryłek płynów i 7,5 miliarda baryłek ekwiwalentu ropy (boe) gazu ziemnego.
Chociaż niektóre z tych planowanych dezinwestycji ogłoszono przed krachem cen ropy związanym z Covid-19, według Rystad że pojawiło się ich więcej w reakcji na pandemię i jej następstwa.
Rystad Energy poinformował we wtorek w raporcie, że jego szacunki dotyczą możliwości zbycia, które wykluczają niekonwencjonalne i amerykańskie aktywa lądowe, ogłaszane od czwartego kwartału 2019 r.
Firmy albo pozbywają się obszernego portfela, aby skoncentrować się na kluczowych projektach, albo chcą uniknąć dodatkowych kosztów związanych z obecną niską ceną ropy.
„Wielu graczy próbuje pozbyć się swoich aktywów o niskim priorytecie, podczas gdy inni uważają, że jest to odpowiedni moment, aby wejść do branży lub rozszerzyć swoje portfolio, nabywając te aktywa po niższej cenie” - mówi starszy analityk Rivad Energy, Siva Prasad.
Główne firmy dostarczają prawie 70% objętości płynów i 50% rezerw gazu w celu zbycia na całym świecie. ExxonMobil i Chevron są najbardziej aktywne, jeśli chodzi o dezinwestycje wśród kluczowych spółek.
ExxonMobil poszukuje zainteresowanych nabywców aktywów wydobywczych w Zatoce Meksykańskiej w USA, na Morzu Północnym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Nigerii, Malezji, Indonezji, Rumunii, Azerbejdżanie, Wietnamie, Czadzie i Gwinei Równikowej, w ramach szerszego planu wygenerowania 15 miliardów dolarów do 2021 i 25 mld USD do 2025 r. ze sprzedaży.
Tymczasem Chevron dąży do zbycia swoich udziałów w ośmiu nigeryjskich blokach, zarówno na lądzie, jak i na płytkich wodach, w ramach globalnego dążenia do przekształcenia swojego portfela. Rozważa także sprzedaż swoich udziałów w indonezyjskim projekcie wydobycia gazu głębinowego. Odbyłoby się to w ramach strategii sprzedaży projektów gazu ziemnego o niskim priorytecie, w celu kontroli kosztów w perspektywie długoterminowej.
Łącznie 12,5% udziałów w nigeryjskim morskim bloku OML 118, który obejmuje pola Bonga, Bonga Southwest i Aparo, jest również na sprzedaż w ramach starań francuskiego magnata o pozyskanie 5 mld USD ze sprzedaży aktywów na całym świecie do 2020 roku.
Jeśli chodzi o wolumeny rezerwowe wystawiane na sprzedaż, tutaj działają firmy przemysłowe kierowane przez japońską firmę Inpex, która rozważa wycofanie się z działalności w Australii. Chociaż Inpex wprowadza do sprzedaży wszystkie swoje australijskie operacje, potencjalna transakcja zbycia nie obejmie całego portfela.
Wraz z Inpex konglomerat wydobywczy BHP rozważa potencjalną sprzedaż swoich aktywów na polach cieśniny basowej Wiktorii, ponieważ australijska produkcja ropy i gazu nadal spada, a globalne przejście w kierunku pojazdów elektrycznych szkodzi ponurej perspektywie długoterminowego popytu na węglowodory.
ExxonMobil, który jest właścicielem pozostałych udziałów w złożach ropy i gazu w Cieśninie Basowej, już we wrześniu ubiegłego roku ogłosił, że wystawi 50% swojego udziału w projekcie na sprzedaż.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española