• <
kongsberg_mega_2020

W stoczni ALKOR rozpoczął się kolejny etap nietypowej przebudowy (foto, wideo)

Strona główna Stocznie, offshore W stoczni ALKOR rozpoczął się kolejny etap nietypowej przebudowy (foto, wideo)
W stoczni ALKOR rozpoczął się kolejny etap nietypowej przebudowy (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Patrycja Cybulska

30.03.2017 Źródło: własne

Nietypowa przebudowa w stoczni ALKOR w Gdańsku trwa. Po montażu środkowej części kadłuba i podniesieniu pokładów, rozbudowywana dla islandzkiego armatora Stormur Seafood ehf jednostka będzie teraz wyposażana i malowana. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku.

Kadłub przebudowywany jest na longliner, czyli specjalistyczny statek do połowu ryb. W czwartek w stoczni ALKOR jednostka została wydokowana i zacumowana przy nabrzeżu. Tam zostanie pomalowana i wyposażona w instalacje rurarskie, elektryczne oraz specjalistyczny sprzęt do połowu ryb.

– Ten longliner to prototyp. Wiele zastosowanych na nim rozwiązań powstaje na bieżąco zgodnie z życzeniem armatora. Będzie to jedna z najnowocześniejszych jednostek tego typu – mówi Andrzej Żółć, szef marketingu stoczni ALKOR.

Nietypowa przebudowa

Kadłub statku powstał w Kanadzie. Jego budowa nie została jednak dokończona. Po pewnym czasie kupił go islandzki armator Stormud Seafood ehf i postanowił przebudować na longliner. Jednostki tego typu wypuszczają i ciągną za sobą długą linę, do której przymocowane są tysiące haczyków z przynętą. Według zamysłu armatora, statek miał być dłuższy i wyposażony w specjalistyczny sprzęt. Jego modernizację zaplanowało biuro projektowe ShipCon we współpracy z islandzkim biurem Skipasyn, a prace przy przebudowie, po negocjacjach z kilkoma europejskimi stoczniami, zostały zlecone stoczni ALKOR. Kadłub pod koniec 2015 r. najpierw przetransportowano do Gdyni, a następnie wysłano na remont do Gdańska.

Przeprowadzona w stoczni ALKOR przebudowa wydłużyła jednostkę z ok. 22 m do 45,6 m. Udało się to dzięki zamontowaniu specjalnej wstawki śródokręcia. Wcześniej na statku o szerokości 9,14 m zostały podniesione pokłady, aby poprawić komfort pracującej na nim załogi. Prace objęły także modernizację napędu diesel electric.

Longliner wyposażony zostanie m.in. w specjalny system automatycznego łowienia i umieszczania ryb w skrzyniach w przetwórni. Na jednostce łącznie będzie zamontowanych 456 takich skrzyń, po 460 l każda. Za dostawę całego wyposażenia, instalacji elektrycznej i urządzeń radionawigacyjnych odpowiedzialny jest armator.

Stormud Seafood ehf zadbał także o komfortowe warunki załogi. Wszystkie kabiny są przestronne i wyposażone w kabiny sanitarne.

Po zakończeniu modernizacji jednostki, planowane są próby morskie i przekazanie statku do eksploatacji. Zgodnie z harmonogramem, przebudowa longlinera ma zakończyć się jeszcze w tym roku.

– Armator jest bardzo zadowolony ze współpracy z nami i poleca nas na rynku. Wszystko wskazuje na to, że otrzymamy kolejne zlecenia – mówi Żółć.

Specjaliści nawet w najbardziej skomplikowanych remontach

ALKOR  wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych  w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości, 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.

Od momentu założenia firmy w 1989 r. wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie czy greckie.

Źródło:
własne
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.