pc
Drugie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowej Nauta. Tym razem to częściowo wyposażony statek rybacki m/v AINE. Jednostka przeznaczona jest dla duńskiego klienta Karstensens Skibsvaerft AS.
– Ciekawostką jest to, że trawler posiada zbiorniki RSW, w których przewozi się złowioną rybę w wodzie morskiej – mówi Jerzy Konieczny, wiceprezes Stoczni Remontowej Nauta.
Jednostka ma 56,5 m długości, 12,5 m szerokości i 4,8 m zanurzenia. To jeden z mniejszych statków, jakie Nauta zbudowała dla Karstenesens Skibsvaerft AS. Podobnie jak pozostałe takie jednostki, trawler AINE zostanie wyposażony w nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.
Statki trałowe typu pelagic to jednostki łowiące za pomocą włoka przyciąganego do burt wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego ich poszukiwania, trawlery wyposaża się w różnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość oraz ustalając optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.
– Statek będzie pływał u zachodnich wybrzeży Irlandii oraz Wielkiej Brytanii. Kilka tygodni w roku ryby łowimy także na Morzu Północnym – mówi Ciaran Doherty, właściciel statku AINE.
Końcowym operatorem trawlera będzie irlandzki armator Aine Fishing Company Ltd.
AINE jest dziewiątym statkiem zwodowanym w Naucie dla Karstensens Skibsvaerft AS. Łącznie klient zamówił w gdyńskiej stoczni 17 jednostek, które będą dostarczane zgodnie z przyjętym harmonogramem do końca 2018 r.
Oprócz zleceń od duńskiego klienta, Nauta realizuje także budowę w pełni wyposażonego trawlera m/v OCEAN STAR dla szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Ważnym obszarem działalności Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jest również budowa statków specjalistycznych i naukowo-badawczych.
– Obecnie powstaje tutaj 12 jednostek. W tym roku będziemy mieli jeszcze 6 wodowań – mówi Konieczny.
Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Posiada także rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.
Karstensens Skibsvaert AS natomiast to duńska stocznia specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich, buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od trzech lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich