pc
Drugie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowej Nauta. Tym razem to częściowo wyposażony statek rybacki m/v AINE. Jednostka przeznaczona jest dla duńskiego klienta Karstensens Skibsvaerft AS.
– Ciekawostką jest to, że trawler posiada zbiorniki RSW, w których przewozi się złowioną rybę w wodzie morskiej – mówi Jerzy Konieczny, wiceprezes Stoczni Remontowej Nauta.
Jednostka ma 56,5 m długości, 12,5 m szerokości i 4,8 m zanurzenia. To jeden z mniejszych statków, jakie Nauta zbudowała dla Karstenesens Skibsvaerft AS. Podobnie jak pozostałe takie jednostki, trawler AINE zostanie wyposażony w nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.
Statki trałowe typu pelagic to jednostki łowiące za pomocą włoka przyciąganego do burt wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego ich poszukiwania, trawlery wyposaża się w różnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość oraz ustalając optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci.
– Statek będzie pływał u zachodnich wybrzeży Irlandii oraz Wielkiej Brytanii. Kilka tygodni w roku ryby łowimy także na Morzu Północnym – mówi Ciaran Doherty, właściciel statku AINE.
Końcowym operatorem trawlera będzie irlandzki armator Aine Fishing Company Ltd.
AINE jest dziewiątym statkiem zwodowanym w Naucie dla Karstensens Skibsvaerft AS. Łącznie klient zamówił w gdyńskiej stoczni 17 jednostek, które będą dostarczane zgodnie z przyjętym harmonogramem do końca 2018 r.
Oprócz zleceń od duńskiego klienta, Nauta realizuje także budowę w pełni wyposażonego trawlera m/v OCEAN STAR dla szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Ważnym obszarem działalności Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jest również budowa statków specjalistycznych i naukowo-badawczych.
– Obecnie powstaje tutaj 12 jednostek. W tym roku będziemy mieli jeszcze 6 wodowań – mówi Konieczny.
Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Trzy lata temu Stocznia Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych. Posiada także rozległe zaplecze techniczne – zakład przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków pozwala obsługiwać nawet największe statki wpływające na Bałtyk, a infrastruktura Zakładu Nowych Budów w Gdańsku dostosowana jest do budowy nowoczesnych jednostek.
Karstensens Skibsvaert AS natomiast to duńska stocznia specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich, buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od trzech lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii