• <

W branży morskiej nastąpił boom na LNG (wideo)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki W branży morskiej nastąpił boom na LNG (wideo)
W branży morskiej nastąpił boom na LNG (wideo) - GospodarkaMorska.pl

pc

02.02.2017 Źródło: własne

Nowoczesne technologie, ekologiczne rozwiązania i przyjazne środowisku statki wykorzystujące coraz popularniejsze paliwo LNG (Liquefied Natural Gas). To tylko niektóre tematy poruszane podczas seminarium „Innovative Solutions for Marine Applications” zorganizowanego przez grupę stoczniową Remontowa Holding i firmę Wärtsilä. Zdaniem ekspertów, w branży morskiej nastąpił boom na LNG, a wynika to m.in. z rosnących wymagań środowiskowych, zmuszających armatorów do zapewnienia obniżonej emisji tlenków siarki.

– LNG jako paliwo do napędu statków i do generacji prądu na jednostkach morskich pływających jest przyszłością, zarówno jeśli chodzi o aspekty środowiskowe, jak również ekonomiczne. Rynek ten jest na tzw. „wznoszącej”, a przewidywania są optymistyczne. Do roku 2020 ma już pływać 600 statków z napędem LNG, teraz jest ich około 79, nie licząc tankowców do przewożenia tego paliwa – mówi Jerzy Cegła, członek zarządu Wärtsilä  Polska.

Ekologiczne LNG

Zgodnie z obecnymi przepisami, UE oraz poszczególne kraje wymagają niskiej emisji związków siarki od statków operujących w rejonie Bałtyku i Morza Północnego (Sulphur Emission Control Area – SECA). Armatorzy zostali zmuszeni do wyboru rozwiązań zapewniających obniżoną emisję tlenków siarki. Można to zrobić m.in. poprzez budowę nowych statków z napędem LNG lub instalacje systemu paliwowego LNG na istniejących jednostkach – wiąże się to z wymianą lub modyfikacją silnika głównego. Kolejny sposób to instalacja systemów odsiarczania spalin (tzw. scrubberów) na statkach z silnikami na „tradycyjne paliwo”. Ostatnie rozwiązanie to wykorzystanie specjalnych paliw niskosiarkowych.

Zdaniem ekspertów, korzyści płynące z wykorzystania LNG są ogromne. To m.in. redukcja emisji tlenków siarki, azotu i dwutlenku węgla. A to pozytywnie wpływa na środowisko, zmniejszając ryzyko występowania efektu cieplarnianego, kwaśnych deszczy czy smogu.

DF wiodącą technologią

Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania z powodzeniem wykorzystuje firma Wärtsilä, zajmująca się m.in. projektowaniem instalacji procesowych dla sektora paliwowego oraz morskich urządzeń i systemów ochrony środowiska.

– Zaczynamy od silników, mamy specjalny system DF –  dual fuel, czyli taki, w którym głównym paliwem jest gaz. Paliwem pilotowym natomiast jest olej napędowy, który stanowi 1 % spalanego paliwa. I to właśnie pozwala na spełnienie norm środowiskowych dotyczących emisji spalin. Technologia DF jest wiodąca i w zasadzie wszystkie nowe budowy, szczególnie statków operujących w strefach ograniczenia emisji spalin, korzystają z niej – tłumaczy Andrzej Buczkowski z Wärtsilä Polska.

Nowoczesne i ekologiczne statki

Jednostki z napędem LNG buduje stoczniowa grupa Remontowa Holding. Większość z nich otrzymuje wyróżnienia w Polsce i na świecie. Jednym z ostatnich ekologicznych projektów jest prom Salish Orca. Jednostka powstała w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w oparciu o projekt Remontowa Marine Design & Consulting. Salish Orca zostala zbudowana dla BC Ferries – największego północnoamerykańskiego operatora promowego. Może być zasilana gazem LNG lub alternatywnie paliwem diesla o niskiej zawartości siarki.

- Przyszłością jest na pewno LNG, przyszłością są promy z napędem hybrydowym. Pewne ograniczenia technologiczne nie dają jeszcze szans do stosowania tego typu rozwiązań do podróży międzynarodowych długotrwałych, jak nazywamy to w naszym żargonie, ale coraz powszechniej wchodzą już na linie, gdzie podróże są stosunkowo krótkie – mówi Dariusz Jaguszewski, generalny projektant biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting.

W ekologiczną strategię wpisują się również promy z napędem elektrycznym ładowane podczas krótkiego postoju w porcie przez specjalnie stworzony do tego system.

Statki z napędem LNG to obecnie przyszłość branży morskiej. Stosowane do ich budowy rozwiązania są nie tylko ekonomiczne, ale przede wszystkim przyjazne dla środowiska. Ostatnie badania wskazują, że takich jednostek będzie coraz więcej. Wynika to nie tylko z obowiązujących przepisów, ale także z decyzji samych armatorów, którzy chcą zapewniać statki jak najwyższej jakości.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32425,00 $ tona 0,09% 5 maj
 Cynk 2935,00 $ tona -0,81% 5 maj
 Aluminium 2446,00 $ tona 0,49% 5 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.