• <
kongsberg_mega_2020

Trzeci dwustronny prom elektryczny dla Norled zwodowany (wideo)

Strona główna Stocznie, offshore Trzeci dwustronny prom elektryczny dla Norled zwodowany (wideo)
Trzeci dwustronny prom elektryczny dla Norled zwodowany (wideo) - GospodarkaMorska.pl

ew/Remontowa Shipbuilding SA

31.03.2020 Źródło: własne

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding zwodowano dziś trzeci dwustronny prom elektryczny dla norweskiego armatora Norled. Tym razem było to wodowanie boczne.

W ramach kontraktu podpisanego w 2018 roku stocznia Remontowa Shipbuilding SA buduje cztery, w pełni wyposażone promy dwustronne z napędem bateryjnym. Pływać będą w rejonie norweskich fiordów, obsługując połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Projekt wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.

Pierwsza z serii czterech nowych jednostek dla norweskiego armatora (B619/1) została zwodowana przy wykorzystaniu doku pływającego już 23 września ubiegłego roku. Kadłub promu zbudowano na stoczniowej płycie montażowej, a po zacumowaniu doku do nabrzeża i jego wypoziomowaniu, przesunięto statek na dok. W drugim etapie wydokowano go poprzez zanurzenie doku, następnie statek ponownie wprowadzono na kilka dni w dok, m.in. w celu uzupełnienia powłoki malarskiej podwodnej części jednostki. Po tym, jak prom ostatecznie spłynął na wodę, rozpoczęła się faza wyposażania jednostki.

Wodowanie drugiej jednostki (B619/2) odbyło się 18 lutego br. i procedura była taka sama, jak w przypadku wodowania jednostki numer jeden.

Każdy z promów zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z silnikami elektrycznymi oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju przy nabrzeżu co ma trwać zaledwie kilkanaście minut. Zostanie tu zastosowany system szybkiego ładowania z lądu typu wtyczkowego, zapewniający utrzymanie wymaganego poziomu naładowania baterii. Będzie on zintegrowany z systemem automatycznego cumowania (typu próżniowego), przytrzymującym prom przy nabrzeżu i dającym „zielone światło” do rozpoczęcia procesu ładowania.

Agregaty prądotwórcze na statku, których silniki będą pracować na 100 proc. paliwie bio-diesel zapewniają także możliwość pracy jednostki w trybie hybrydowym. Bardzo efektywny ma być także napęd promu. Pędniki będą jednostkami typu “ciągnącego” (pulling type) z nabudowanymi silnikami elektrycznymi.

Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu. Wśród nich są Ryfylke i Hardanger, obydwa dostarczone w 2013 roku, które są pierwszymi jednostkami na świecie nie zabierającymi na pokład paliwa dieslowego – statki zasilane są LNG, a w razie awarii CNG (składowanym w butlach na pokładzie otwartym).

Na przestrzeni ostatnich 20 lat stocznie grupy Remontowa Holding dostarczyły armatorom ponad sto całkowicie wyposażonych jednostek pływających różnych typów. W tej liczbie jest 41 promów pasażersko-samochodowych, z których aż 26 zbudowano na rynek norweski.

Źródło:
własne
 Ropa brent 45,20 $ baryłka  1,96% 19:56
 Cyna 17958,00 $ tona 0,44% 3 sie
 Cynk 2286,00 $ tona -0,57% 3 sie
 Aluminium 1679,00 $ tona -0,36% 3 sie
 Pallad 2213,90 $ uncja  1,54% 19:54
 Platyna 989,35 $ uncja  2,96% 19:56
 Srebro 26,84 $ uncja  2,25% 19:56
 Złoto 2036,25 $ uncja  0,57% 19:56

Dziękujemy za wysłane grafiki.