pc
33 mln zł dofinansowania przekazało Stoczni Szczecińskiej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 29 marca podpisano umowę na realizację projektu badawczo-rozwojowego. Jego przedmiotem jest opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster – podała Stocznia Szczecińska w komunikacie.
Jak poinformował Radio Szczecin Stanisław Kocon, dyrektor techniczny Stoczni Szczecińskiej, projektowany statek będzie przeznaczony do żeglugi śródlądowej i w ograniczonym zakresie wód morskich.
– Jest to statek typu uniwersalny masowiec, o długości 90 m, szerokości 12,9 m i nośności 2 800 t – poinformował Radio Szczecin Kocon.
Dodał, że obecnie trwa projektowanie statku. Pierwsze prace produkcyjne mają rozpocząć się na przełomie października i listopada tego roku.
– W okolicy lutego powinno się rozpocząć palenie blach i statek powinien się materializować na pochylni – powiedział Radiu Szczecin Kocon.
Stocznia Szczecińska poinformowała w grudniu ubiegłego roku, że SAC (Semi-Autonomous Coaster) to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje realną szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.
Efektem bezpośrednim projektu będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.
Jak podała Stocznia Szczecińska, na technologię SAC składają się cztery główne komponenty:
1. Technologia automatycznego sterowania wybranymi elementami pracy oraz eksploatacji systemów statkowych z poziomu zdalnego systemu ICT zainstalowanego u armatora na lądzie oraz systemów zaawansowanej automatyki i sensorów.
2. Technologia semi-autonomicznego systemu nawigacji morskiej umożliwiającego wykonanie manewru antykolizyjnego w warunkach wód przybrzeżnych oraz optymalizację tychże manewrów.
3. System automatycznej optymalizacji zużycia paliwa w sytuacjach postojowych poprzez zastosowanie zestawu akumulatorów i układu fotowoltaicznego.
4. Technologia umożliwiająca przejęcie kontroli nad statkiem w sytuacjach awaryjnych i zagrożeń.
„Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub coastera zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności statku.
Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace przedwrożeniowe, których najważniejszym elementem będzie nadzór klasyfikatora statków, zarówno nad projektem, jak i budową prototypu. Jest on konieczny, gdyż prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację. W projekcie zaplanowano 8 etapów badawczych, które będą realizowane przez multidyscyplinarny, doświadczony zespół B+R i techniczny, przy wykorzystaniu odpowiedniej infrastruktury badawczej i technologicznej” – czytamy na stronie internetowej Stoczni Szczecińskiej.
Projekt pn. „Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej” będzie realizowany przez Stocznię Szczecińską w latach 2019-2020. Partnerami stoczni w projekcie są JPP Marine Sp. z o.o. S. k oraz Nelton Sp. z o. o. Za naukową stronę projektu odpowiada natomiast Akademia Morska w Szczecinie.
Rozpoczęcie projektu zaplanowano na I kwartał 2019 roku, a czas jego trwania to 24 miesiące. Budżet całego przedsięwzięcia to prawie 58,8 mln zł. Jak podało Radio Szczecin, stocznia szacuje, że w najbliższych latach będzie zapotrzebowanie na 200 tego typu statków.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española