• <
KONGSBERG_2023

Spada liczba stoczni na świecie. Polska z małą liczbą kompletnie zbudowanych statków

PMK

21.07.2017 10:57 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Spada liczba stoczni na świecie. Polska z małą liczbą kompletnie zbudowanych statków

Partnerzy portalu

Spada liczba stoczni na świecie. Polska z małą liczbą kompletnie zbudowanych statków - GospodarkaMorska.pl

Obecnie na świecie działa 358 stoczni zajmujących się nowymi budowami statków, a ich liczba stale spada – wyliczyła agencja konsultingowa i analityczna Clarksons Research.  W przeciągu ostatnich 8 lat liczba aktywnych stoczni zmniejszyła się aż o 62 proc.
Z rynku zniknęło najwięcej stoczni specjalizujących się w budowie masowców, ale zmalała także liczba stoczni budujących jednostki dla innych sektorów żeglugi. Co więcej, prawie co trzecia stocznia ma bardzo mały portfel zamówień – ich kontrakty nie sięgają dalej niż koniec obecnego roku.


Jednym z ważniejszych wskaźników mówiących o kondycji sektora stoczniowego jest forward cover, czyli przyszłościowe obłożenie stoczni. Wylicza się go poprzez podzielenie całego portfela zamówień przez całą produkcję z ostatniego roku. Za pomocą tego Clarksons wyliczył, że obłożenie stoczni mocno się skróciło, ze względy na kryzys na rynku.

Obecnie globalny forward cover wynosi ok. 2,3 roku. Z kolei globalny portfel zamówień skurczył się w zeszłym roku o 25 proc. Ten wskaźnik różnił się w zależności od regionu. W koreańskich stoczniach wyniósł on zaledwie półtora roku, natomiast w europejskich zakładach wzrósł aż do 4,2 roku. Na ten niespodziewany wzrost złożyły się głównie zamówienia na wycieczkowce.

Inne dane zebrane przez Clarksons też nie napawają optymizmem. Przykładowo w ostatnim roku pojawiło się coraz więcej stoczni, które nie zdobyły żadnego zamówienia. Ten problem dotknął aż 72 proc. stoczni! Warto pamiętać, że przed 10 laty ta liczba wynosił tylko 13 proc., więc problem jest wyraźnie zarysowany.

W tym roku sytuacja w sektorze stoczniowym się poprawiła. Przykładem może być koreańska stocznia Hyundai Heavy Industries (HHI), która w końcu może się cieszyć z prawdziwego strumienia zamówień. W tym roku armatorzy zakontraktowali tam budowę 62 nowych statków o wartości 3,8 mld dolarów.

Liczba zamówień wzrosła aż o 500 proc. w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2016 roku, kiedy zakontraktowano tylko 12 jednostek. Tylko w maju HHI wywalczyła 20 kontraktów o wartości 1,3 mld dolarów. Dodatkowo w przypadku wykorzystania wszystkich dodatkowych opcji liczba jednostek wzrośnie do 29, a wartość zamówień do 1,9 mld dolarów. Obecnie stocznia już przekroczyła połowę swojego celu, który zakładał uzyskanie w 2017 roku kontraktów o wartości 7,5 mld dolarów. Dwie trzecie zamówionych statków to tankowce o nośności ponad 100 tys. dwt, co stanowi połowe VLCC (największych tankowców) zamówionych na świecie.

Polska zajmuje dosyć unikatową pozycję na rynku stoczniowym. W polskich zakładach przykładowo bardzo rzadko oddaje się w pełni wyposażone jednostki. W zamówieniach przeważają częściowo wyposażone kadłuby, które w Polsce zamawiają stocznie zagraniczne (głównie norweskie, holenderskie i niemieckie).

Potwierdzają to dane IHS Sea-Web, które pokazują, że w zeszłym roku polskie stocznie zdobyły zaledwie 3 zamówienia na wykonanie tylko trzech w pełni wyposażonych jednostek. Ich łączny tonaż wyniósł zaledwie 5400 gt. Taka sama liczba zamówień wpłynęła dotąd w tym roku, w tym prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

– Tak jak polscy armatorzy potrzebują, według różnych szacunków, od 6 do 10 nowych promów, aby skutecznie konkurować z zagranicznymi firmami, tak polska gospodarka potrzebuje inteligentnej reindustrializacji. Widzimy w tym procesie miejsce dla polskiego przemysłu okrętowego. Zapowiedziana w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju produkcja wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej staje się faktem. Batory znów wypływa na szerokie wody – mówił na uroczystości położenia stępki pod ten prom wicepremier Mateusz Morawiecki.

„Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego” to jeden z projektów strategicznych SOR. Jego celem jest aktywizacja przemysłu stoczniowego i rozwój naukowych ośrodków badawczo-rozwojowych, które będą pracować nad innowacyjnymi typami statków.

Z rozwojem przemysłu okrętowego wiąże się również projekt Batory. Zakłada on stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostek pływających oraz konstrukcji morskich, a także ukierunkowanie sektora stoczniowego na innowacje i produkcję wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.