• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Elektryczna rewolucja na norweskich wodach. Wielkie zmiany widać już na horyzoncie

jk

21.07.2017 11:22 Źródło: promyskat.pl
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Elektryczna rewolucja na norweskich wodach. Wielkie zmiany widać już na horyzoncie
Elektryczna rewolucja na norweskich wodach. Wielkie zmiany widać już na horyzoncie - GospodarkaMorska.pl

O tym, że promy elektryczne to przyszłość, często powtarzają branżowi eksperci. Niektórzy robią jednak wszystko, by tę przyszłość przybliżyć jak najszybciej. Norwegowie, którzy aspirują do miana lidera dokonującej się w tym zakresie rewolucji, chcą aby w najbliższych latach promy elektryczne przestały na tamtych wodach funkcjonować jako technologiczna ciekawostka.

Zgodnie z pojawiającymi się zapowiedziami, do 2020 r. w Norwegii ma funkcjonować już ok. 50 promów elektrycznych. Będą one wykorzystywane przede wszystkim wokół fiordów. Przedstawiciele organizacji ekologicznych określają to mianem „fantastycznej rewolucji”. Zwracają uwagę, że ten krok milowy staje się udziałem kraju, w którym promy są kluczowym ogniwem całej branży transportowej.

To właśnie Norwegia stała się krajem, gdzie zaczął funkcjonować pierwszy napędzany energią elektryczną prom na świecie. Chodzi o wielokrotnie nagradzany prom ZeroCat™ 120, którym firma Norled wykonuje kursy na trasie Lavik-Oppedal. Jego eksploatacja, która stanowić miała rodzaj eksperymentu, okazała się sukcesem.

Ostatnie lata to nie tylko kolejne zapowiedzi mających nadejść zmian, ale również rzeczywiste działania – m.in. zawieranie nowych kontraktów na budowę jednostek elektrycznych. Ale na tym się nie kończy. Podpisywane są również umowy dotyczące konwersji starszych, napędzanych paliwem diesla jednostek, tak aby dostosować je do nowej technologii.

Statens Vegvesen, działający w Norwegii organ zajmujący się administracją dróg publicznych, dokonał niedawno podsumowania, uwzględniającego zawarte już umowy na modernizacje promów, a także kontrakty na nowe jednostki. Ogłoszono, że w ciągu najbliższych dwóch lat w eksploatacji znajdzie się 50 jednostek elektrycznych.

 Już w 2014 r. norweskie władze podjęły działania, które mają doprowadzić do tego, że w przyszłości promy zasilane napędami diesla zostaną zastąpione przez jednostki elektryczne.

Źródło:
promyskat.pl
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.