• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Saint John Paul II - największy katamaran na Morzu Śródziemnym już na wodach Malty (foto)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Saint John Paul II - największy katamaran na Morzu Śródziemnym już na wodach Malty (foto)
Saint John Paul II - największy katamaran na Morzu Śródziemnym już na wodach Malty (foto) - GospodarkaMorska.pl

ew

26.02.2019 Źródło: własne

Jak poinformował serwis informacyjny MaltaToday - na wody Malty dotarł już nowy prom pasażersko-samochodowy, noszący imię polskiego papieża. 110- metrowy Saint John Paul II, przy nośności 1000 ton, jest największym szybkim katamaranem RoPax w basenie Morza Śródziemnego i drugim co do wielkości na świecie.

Zbudowany w stoczni Incat na Tasmanii prom ma 111 metrów długości i 28 metrów szerokości. Na pokładzie pomieści 900 pasażerów oraz 167 pojazdów osobowych lub 23 pojazdy ciężarowe. Statek wyposażony w napędy dostarczone przez koncern Wärtsilä, będzie mógł przemieszczać się z prędkością 38 węzłów (70 km na godzinę).

Prom będzie wykonywał połączenia na trasie pomiędzy Maltą a Sycylią (przeprawa zajmie ok. 90 minut).

Już wcześniej wiadomo było, że statek zamówiony przez maltańskiego operatora otrzyma imię Saint John Paul II. Jak przyznają przedstawiciele Virtu Ferries, uhonorują w ten sposób pochodzącego z Polski papieża, który zresztą w 1990 r. odbył podróż promem należącym do przewoźnika. Jak wspominają władze firmy, 27 maja 1990 r. Jan Paweł II płynął ich statkiem z Valletty na wyspę Gozo.

Jak powiedział prezes Incat Robert Clifford, cytowany przez portal Maritime Journal: "Ten 110-metrowy przeszywacz fal jest jednym z największych i najbardziej rewolucyjnych statków zbudowanych w naszej stoczni. Jednocześnie jest pierwszą jednostką powstałą w Incat, która dołączy do floty Virtu. Armator poszukiwał zwiększonej niezawodności, wygody pasażerów, wydajności i ekonomiczności przy mniejszych przestojach operacyjnych w porównaniu z jednostkami znajdującymi się w jego obecnej flocie. Dokładnie wiedzieli, czego oczekują, a dzięki intensywnemu programowi badań modelowych i prac projektowych wierzymy, że tę wizję udało nam się zrealizować i zaowocowała ona katamaranem Saint John Paul II".

Prezes i właściciel Virtu Ferries, Francis Portelli dodał, że "dla wyspiarskiego kraju o silnie rozwijającej się gospodarce - bezwzględnie konieczne jest, aby zapewnić niezawodne, całoroczne usługi transportu pasażerskiego i towarowego. W miesiącach zimowych, na naszej trasie możemy doświadczać bardzo silnych wiatrów i wysokich fal. Dlatego też staraliśmy się opracować taką konstrukcję kadłuba, która pozwalałaby na zminimalizowanie zużycia paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu pasażerów. Bardzo nas cieszy współpraca z Incat, Revolution Design i Seaspeed Marine. Jej przedstawiciele dokładnie wysłuchali naszych wymagań i sugestii, dzięki czemu, w efekcie końcowym dostajemy fantastyczny statek idealnie wpisujący się w nasze oczekiwania".

Saint John Paul II został zbudowany zgodnie z normami DNV GL, spełnia wymogi IMO HSC Code 2000, a także wymogi państwa bandery Malty i włoskie wymogi państwa portu. Nowy katamaran zapewni Virtu Ferries znacznie wyższą zdolność przewozową (o 43 % większą ładowność samochodów ciężarowych, o 15 % więcej miejsc pasażerskich i o 7 % większą ładowność samochodów osobowych w porównaniu z operującym aktualnie statkiem na trasie Malta -Sycylia).

Saint John Paul II pierwsze regularne rejsy zacznie obsługiwać w marcu tego roku. Jednostka będzie pływać pod banderą Malty. Na 2 pokładach pasażerskich znajdzie się obszar z miejscami do siedzenia klasy turystycznej, salon dla kierowców ciężarówek, miejsca do siedzenia dla klasy business, dwa salony VIP, 3 bary, sklep z pamiątkami czy salon gier,.

Firma Virtu Ferries powstała w 1988 r. Specjalizuje się nie tylko w obsłudze połączeń pomiędzy Maltą i Sycylią, ale pod marką Venezia Lines wykonuje też rejsy pomiędzy Wenecją a portami basenu Morza Adriatyckiego.

Saint John Paul II w liczbach:

nr IMO - 9817274
państwo bandery - Malta
operator, armator (właściciel) - Virtu Ferries Ltd, Malta
stocznia - Incat Tasmania Pty Ltd, Hobart TAS Yard, Australia
przekazanie armatorowi przez stocznię - 04.02.2019
długość całkowita - 110,60 m
szerokość konstrukcyjna - 28,20 m
wysokość boczna - 14,90 m
zanurzenie - 4,375 m
nośność - 1000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 9044
liczba miejsc - 924
miejsca siedzące - 1134
pokłady pasażerskie - 2

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31264,00 $ tona -1,40% 21 cze
 Cynk 2832,00 $ tona -1,43% 21 cze
 Aluminium 2353,00 $ tona -0,88% 21 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.